یادداشت‌های بازاریابی

به روایت عرفان لطفی

Search
Close this search box.

به روایت عرفان لطفی

کمپین های بازاریابی دیجیتال

کمپین‌های بازاریابی | برنامه‌های دوره‌ای روشمند برای اهداف بازاریابی

برای اجرای کمپین‌های مارکتینگ نیاز است به چه نکاتی توجه کنیم.
آنچه در ادامه می‌خوانید

بعد از راه‌اندازی زیرساخت‌های بازاریابی به طور مستمر باید کمیپن‌های مختلف را اجرایی کنید. در لیست زیر عنوان‌هایی که لازم است برای راه‌اندازی یک کمپین در نظر بگیرید را آورده‌ایم.

نام‌گذاری کمپین

برای اندازی گیری فعالیت‌های تبلیغاتی کمپین نیاز دارید UTM بسازید. در زمان ساخت UTM به حدود ۵ نوع نام نیاز دارید این را در مطلب راهنمای ساخت ‌UTM توضیح داده‌ام. عموما اگر از قبل به این نام‌ها فکر نکرده باشید موقع ساخت یوتی‌ام به مشکل برمی‌خورید. پس بهتر است قبل از شروع با این دید مطلب زیر را بخوانید. 

نام کمپین

برای مثال می‌توانید از نام Yalda1401 استفاده کنید. اهمیت این نام در زمان ساخت UTMها برای کمپین مشخص می‌شود. تمام افراد درگیر در راه اندازی کمپین از روز شروع ایده پردازی تا روز نتایج کمپین را با این نام صدا می‌زنند. بهتر است این اسم انگلیسی نوشته شود.

نوع کمپین

در نوشته‌ای قبلا انواع کمپین‌های بازاریابی را دسته‌بندی کرده‌ام پس اینجا توضیحات اضافه نمی‌دهم.

انواع رسانه‌ها یا کانال‌های کمپین

این بخش را قبلا در مطلبی با نام انواع کانال‌های دیجیتال مارکتینگ لیست کرده‌ام. پس اینجا توضیح اضافه نمی‌دهم می‌توانید آن مقاله را بخوانید و خلاصه نویسی کنید.

زمان یا حالت برگزاری

برخی از کمیپن‌های بسته به زمان هستند مثلا کمپین رونمایی از محصول جدید ولی برخی دیگر وابسته به حالتی است که باید رخ دهد برای مثال رسیدن به میزان ۱۰۰۰ فروش موفق. کمپین‌های زمانی معمولا به راحتی برگزار می‌شوند ولی برد با کمپین‌هایی است که با حالت یا  trigger خاصی اجرا می‌شوند است. چرا؟ چون اجرای این کمپین‌های به برنامه از قبل بستگی دارد و باید همیشه دست به ماشه بود. واکنش‌هایی که در این کمپین‌ها به اتفاقات می‌دهیم توانایی وایرال شدن در فضای مجازی را افزایش می‌دهد.

محصولات کمپین

اگر کمپین شما از دسته کمپین‌های فروش یا آشنایی با محصول یا رونمایی باشد اکثر مواقع نیاز دارید بخشی از محصولات را برای اجرای کمپین در نظر بگیرید. یا اینکه روی گروه خاصی از محصولات تمرکز کنید. این دسته‌بندی وابستگی به نوع کمپین یا سگمنت یا کوهورتی از کاربران دارد که هدف کمپین شما هستند.

KPI کمپین

اگر مدل پنج m در مارکتینگ کمپین‌ها را بشناسید می‌دانید که یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر کمپین اندازه گیری معیارهای موفقیت است. این کار در انتهای کمپین انجام نمی‌شود بلکه از روز اول که در حال ساخت UTM ها هستیم تا زمانی که یک گل در گوگل ست می‌کنیم در حال رخ دادن است. قبل از شروع کمیپن باید معیارهای اصلی‌ای که موفقیت به آن‌ها بستگی دارد را لیست کنید و برای رسیدن به آن‌ها تلاش کنید. از جمله معروف ترین KPI ها در کمپین‌های فروش میزان کلی فروش است.

رویداد یا مناسبت مرتبط با کمپین

گاهی به مناسبت آخر سال یا چهارمین سال فعالیت شرکت اقدام به برگزاری کمپین‌های بازاریابی می‌کنیم. باید از رویدادها را در نظر بگیریم و از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده کنیم.

بخش‌بندی مشتریان برای کمپین

قرار نیست همه بخش‌های مشتریان پیشنهاد‌های مربوط به همه‌ی کمپین‌های ما را ببینند. در مطلب انواع بخش‌بندی های مشتریان درباره این موضوع صحبت کرده‌ایم. اگر اطلاعات بیشتر نیاز دارید این مطلب را بخوانید.

بودجه بازاریابی

کارهای اجرایی نیاز به بودجه دارید باید قبل از اجرایی شدن از مدیر خود درباره منابع و نحوه تامین آن‌ها تاییده داشته باشید. نمی‌شود بدون بودجه به موفقیت قابل توجهی رسید. بخش عظیمی از سرمایه شرکت‌های بزرگ در تبلیغات صرف می‌شود.

گزارش کمپین

با توجه به KPIهای نوشته شده در ابتدای برنامه‌ریزی می‌توانید گزارش اجرایی خود را ارائه دهید. اگر جایی از هدف جلو زدید تحلیل کنید که هدف گزاری دست کم بوده یا اینکه عملکرد خیره‌کننده‌ای به دست آورده‌اید. به همین منوال باقی نتایج را نیز می‌توان بررسی کرد.

تیم‌هایی که در اجرای کمپین‌ها دست اندر کارند

  • تیم بازاریابی
  • تیم محتوا
  • تیم محصول
  • تیم خلاقیت
  • تیم کسب‌وکار

نکاتی که قبل از راه‌اندازی کمپین مارکتینگ باید کنترل کنید.

  • فانل‌ها، اهداف (گل)، نقشه سفر مشتری و UTMها به درستی ست شده باشند.
  • اسناد تولید محتوا از سمت تیم خلاقیت با استاندارد مورد قبول تیم محتوا در اختیار آن‌ها قرار گرفته باشد.
  • سیگنال‌های کانال‌های مختلف در دوره زمانی کمپین پر نباشد. برای مثال امروز طبق معمول هر هفته خبرنامه ای ارسال نکنیم در حالی که می‌توانیم کد تخفیف اختصاصی کمپین را در همان پیشنهاد قرار دهیم.
  • مسئولیت اعضا را با آن‌ها هماهنگ کنید و آن‌ها را به زمان اجرای تعهدات خود آگاه کنید.
  • از سیستم‌های مدیریت کار و ایجاد گردش کار برای مدیریت زمان استفاده کنید.
  • فایل‌ها را قبل از استفاده به خوبی فشرده‌سازی کنید.
  • می‌توانید از تیم‌های متخلف جهت کنترل رسانه‌ها و کانال‌های مختلف استفاده کنید. برای مثال تیم سوشال یا تیم چاپ.

دیدگاهتان را بنویسید