مهمترین کاری که یک دیجیتال مارکتر انجام میدهد راهاندازی کمپینها است. کمپینها را میتوان بر حسب هدف یا ابزار دسته بندی کرد. اگر در وب جستجو کرده باشید مطالبی در خصوص دستهبندی کمپینها بر اساس ابزارها یا رسانهها یافتهاید ولی درخصوص دستهبندی هدفمند مطلب خوبی وجود ندارد. پس در این مطلب انواع کمپینهای دیجیتال مارکتینگ را بر اساس هدفهای آن دستهبندی میکنیم.
چرا به دسته بندی کمپینهای دیجیتال مارکتینگ نیاز است؟
جواب سریع این است: برای ایده گرفتن، شاید نوعی از کمپینها را فراموش کردهاید. شاید بتوانید برای هر کدام از کمپینها، یک مدیر کمپین جداگانه مشخص کنید و وظایف را به خوبی تفکیک کنید.
انواع کمپینهای دیجیتال مارکتینگ بر اساس هدف
هدف | انواع | |||||
آگاهی | آگاهی از برند | آگاهی از محصول خدمت یا کارایی | رونمایی | ریبرندینگ | مسئولیت اجتماعی | روابط عمومی |
تبدیلی | ایجاد سرنخ | تبدیل جایگاه کاربر | بهینه سازی نرخ تبدیل | بازگشتی | اعتمادسازی | علاقهمندسازی |
محتوایی | هم آفرینی | منشن یا اعلام ریوو | بهبود محصول | مشاهده یا دانلود محتوا | ||
فروش | فروش در زمان خاص | فروش به سگمنت خاص | ریفرال | افزایش میزان سبد فروش | تخفیف محور | فروش کالای خاص |
کمپینهای آگاهی یا Awareness
کمپینهای آگاهی مشتریان را با بخشی فعالیتهای شرکت ما آشنا میکنند. در این کمیپنها تمرکز بر اطلاع رسانی و وارد کردن مشتری به اولین حلقه در مسیر بازاریابی است. در این مرحله مشتری به یک سوال یا یک مشکل کلی در ذهن مواجه است که یا به دنبال جواب آن میگردد یا از آن اطلاعی ندارد. در حالت اول مشتری دردی دارد که به دنبال درمان آن است و در حالت دوم مشتری به محض فهمیدن مشکلش احساس خلایی در خود حس میکند.
کمپینهای تبدیلی یا Conversion
کمپینهای تبدیلی به طور خاص بر روی پرورش کاربران یا مشتریان تمرکز دارد. در این کمپینها مشتری که به تازگی با کسبوکار ما آشنا شدهاست درجات آگاهی و علاقه به کسبوکار ما را طی میکند. در این مراحل مشتری میفهمد که آیا محصولات ما چارهی کار او هستند یا خیر؟ آیا علاقه ای دارد آنها را تست کند؟
کمیپنهای محتوایی یا Content
کمپینهای محتوایی جاییست که برند میخواهد با مشتری حرف بزند. از او سوال بپرسد جوابهای او را بشنود و ارتباط دو سویه حاصل کند. در این مرحله به جای اینکه فقط انتظار داشته باشیم مشتری شنونده ما باشد از اون میخواهیم با ما حرف بزند.
کمپینهای فروش یا Sales
در کمپینهای فروش مشتری ما به وضوح با یک پیشنهاد از سوی ما مواجه است. این پیشنهاد عموما هم به نفع مشتری و هم به نفع کسبوکار است.