یادداشت‌های بازاریابی

به روایت عرفان لطفی

Search
Close this search box.

به روایت عرفان لطفی

مدل‌های ذهنی انعطاف‌پذیر هستند

از آنجا که مدل‌های ذهنی کاربران براساس باورها هستند و نه حقایق، انعطاف‌پذیر هستند و با کسب تجربیات جدید توسط کاربران تغییر می‌کنند. به‌عنوان طراحان، می‌توانیم از این انعطاف‌پذیری برای کمک به کاربران در ایجاد مدل‌های ذهنی جدید برای محصولات خود استفاده کنیم.
آنچه در ادامه می‌خوانید

یکی از راه‌های بهبود مدل‌های ذهنی کاربر، توضیح مفاهیم در رابط کاربری شما است تا آنها درک بهتری از نحوه عملکرد آن داشته باشند. حتی موارد ساده‌ای مانند برچسب‌گذاری عناصر رابط کاربری برای شفاف‌سازی بیشتر می‌تواند تأثیر عمیقی بر مدل ذهنی کاربر داشته باشد.

مدل‌های ذهنی آشفته

از آنجایی که مدل‌های ذهنی کاربر براساس باورها هستند و نه حقایق، همیشه دقیق نیستند. به عنوان مثال: بسیاری از کاربران به‌جای نوار آدرس مرورگر خود، آدرس وب‌سایت را در کادر جستجو تایپ می‌کنند. مدل ذهنی آنها در مورد اینکه چگونه می‌توان به مؤثرترین شکل به یک وب‌سایت جدید رسید، مختل شده است.

مدل‌های ذهنی آشفته یکی از عوامل کلیدی در مشکلات قابلیت استفاده هستند. اگر کاربران فکر کنند یک عنصر خاص رابط کاربری باید به روشی خاص کار کند، سعی می‌کنند از آن به همان روش استفاده کنند. درک رایج‌ترین مدل‌های ذهنی آشفته می‌تواند به طراحان کمک کند تا قبل از وقوع، از مشکلات قابلیت استفاده جلوگیری کنند – یا با تغییر سیستم برای سازگاری بهتر با مدل ذهنی آشفته، یا با گنجاندن توضیحات بهتر درباره نحوه عملکرد سیستم.

مدل‌های ذهنی اینرسی دارند

مدل‌های ذهنی اینرسی دارند – مواردی که کاربران از قبل می‌دانند تمایل دارند در ذهن آنها باقی بمانند، حتی اگر این مدل‌ها در موقعیت فعلی مفید نباشند. این موضوع می‌تواند مشکلاتی برای طراحانی ایجاد کند که هدف‌شان ایجاد روش جدیدی برای تعامل کاربران با محصول خود است.

محدودیت دسترسی کامل به این مطلب

دوست عزیز

این مطلب ویژه اعضای سایت است.

تنها کافیست در سایت ثبت نام رایگان انجام دهید تا به محتوای این مطلب و  ده‌‌‌ها مطلب مشابه دیگر دسترسی داشته باشید.

سایر مطالب دسته‌ی