کمپینهای آگاهیبخشی یا Awareness
ممکن است زمانی در حین تحقیقات کاربری متوجه میشویم که مشتریان یا مصرفکنندگان با قابلیتهایی یا بخشیهایی از محصول ما آشنا نیستند. در این زمان سعی میکنیم با استفاده از کمپینهایی آگاهی مشتریان این مشکلات را حل کنیم. در این کمیپنها تمرکز بر اطلاع رسانی و وارد کردن مشتری به اولین حلقه در مسیر بازاریابی است. در این مرحله مشتری به یک سوال یا یک مشکل کلی در ذهن مواجه است که یا به دنبال جواب آن میگردد یا از آن اطلاعی ندارد.
- حالت اول: مشتری دردی دارد که به دنبال درمان آن است.
- حالت دوم: مشتری به محض فهمیدن مشکلش احساس خلایی در خود حس میکند.
زمانی که در حال اجرای کمپینهای آگاهیبخشی هستیم معیارهایی سنجش ما نیز متفاوت است. برای مثال
- میزان جستجوی نام برند ما در گوگل
- میزان منشن شدن هشتگ مورد نظر کمپین در شبکههای اجتماعی
- میزان حضور مردم در ویدیوی لایو رونمایی از محصول
باید دقت داشت نمیتوان و نباید یک کمپین فروش را بعد از به نتیجه نرسیدن اهداف با معیارهای کمپینهای آگاهیبخشی سنجشید. یعنی زمانی که یک کمپین فروش داشتهایم و به اهداف از پیش تعیین شده نرسیدهایم بعد در جواب بگوییم: «عوضش برند اورنس (آگاهیبخشی برند) داشت». یا برعکس وقتی که میخواهیم یک فروش فوقالعاده را راهاندازی کنیم یک هشتگ مربوط به برند را نیز رونمایی کنیم و اندازهگیری کنیم که چند نفر آن را در شبکههای اجتماعی منشن کردهاند.
در درس کمیپنهای بازاریابی مباحث مربوط به راهاندازی انواع کمپینها را مرور کردهایم. بهتر است این مطلب را بعد از خواندن مطلب فعلی بخوانید.
کمپینهای تبدیلی یا Conversion
کمپینهای تبدیلی به طور خاص بر روی پرورش کاربران یا مشتریان تمرکز دارد. در این کمپینها مشتری که به تازگی با کسبوکار ما آشنا شدهاست درجات آگاهی و علاقه به کسبوکار ما را طی میکند. در این مراحل مشتری میفهمد که آیا محصولات ما چارهی کار او هستند یا خیر؟ آیا علاقه ای دارد آنها را تست کند؟
کمیپنهای محتوایی یا Content
کمپینهای محتوایی جاییست که برند میخواهد با مشتری حرف بزند. از او سوال بپرسد جوابهای او را بشنود و ارتباط دو سویه حاصل کند. در این مرحله به جای اینکه فقط انتظار داشته باشیم مشتری شنونده ما باشد از اون میخواهیم با ما حرف بزند.
کمپینهای فروش یا Sales
در کمپینهای فروش مشتری ما به وضوح با یک پیشنهاد از سوی ما مواجه است. این پیشنهاد عموما هم به نفع مشتری و هم به نفع کسبوکار است.
با توجه به استراتژی و انواع فروش میتوان کمپینهایی خاصی طراحی کنیم برای مثال موجودی یک کالا در انبار بسیار زیاد است و بسیار نزدیک به پایان تاریخ مصرف آن هستیم. در این زمان نیاز داریم یک کمپین فروش ویژه با محوریت یک محصول داشته باشیم. زمانی از سال هست که نیاز به منابع مالی بیشتری داریم پس بهتر است کمپین روی کل محصولات برگزار شود. در ادامه انواع کمپینهای فروش را دستهبندی میکنیم تا به عنوان یک لیست بتوانید از آنها استفاده کنید.
کمپینهای فروش در زمان خاص
در این کمپینها محوریت با زمان برگزاری محور است. این کمپین عموما در مناسبتهای مربوط به کسبوکار برگزار میشوند. برخی از زمانها با توجه به تقویمهای شمسی، قمری و میلادی اهمیت پیدا میکنند. مانند نوروز، سایبرماندی (Cyber Monday). برخی دیگر از زمانها به کسبوکار ما ارتباط دارند مانند فروش ویژه قبل از انبارگردانی
کمپینهای فروش به سگمنت خاص
زمانی است که تصمیم میگیریم برای سگمنت خاصی از مشتریان کمپین راهاندازی کنیم. کمپین مانند تخفیف به دانشجویان در ابتدای سال تحصیلی. یا کاری که اپراتورها برای ارتباط راحتتر جوانان انجام میدهند. دو تا هفت صبح تماس رایگان. در این زمان ما برای سگمنت خاصی از مشتریان خود برنامهریزی میکنیم. این سگمنتها میتواند بر اساس پرسوناهای ما باشد یا اطلاعاتی که در کوهورتهای آنالیتیکس مشاهده میکنیم.
کمیپن ریفرال
کمپینهای ریفرال با قصد استفاده از قدرت کاربران طراحی برای بازاریابی محصولات ما طراحی میشوند. وقتی با دید کمپین به فرآیند ریفرال نگاه میکنیم یعنی در مدت زمان خاصی این امکان را بوجود بیاوریم که ریفرال در کسبوکار ما با آورده بیشتری همراه باشد. از طرفی میتوانیم همیشه ریفرال را به عنوان یک استراتژی در کسبوکار خود داشته باشیم. اما کمپین ریفرال یعنی بازاریابی در محدوده زمانی خاص برای ریفرال گرفتن.
کمپین افزایش میزان سبد خرید
این نوع از کمپین روی افزایش میزان عددی یا مبلغی سبد خرید تمرکز دارد. وقتی با این دید به فروش نگاه کنیم یعنی در طول یک دوره مشخص میخواهیم کاربران را با تکنیکهایی به سمت خرید بیشتر سوق دهیم و البته باید بدانیم مانند هر کمپین دیگر این کمپین هم باید دوره مشخصی داشته باشد. مثلا تا آخر اردیبهشت با خرید دو محصول ارسال رایگان هدیه بگیرید. با این تکنیک در اصل سبد خرید بزرگتری ایجاد کردهایم به این بهانه که به جای تخفیف هزینه ارسال را کاهش دادهایم.
کمپین فروش کالای خاص
همانطور که پیشتر توضیح دادیم زمانهایی لازم میشود که کالایی خاص در محدوده زمانی معینی به فروش برسد. برای مثال کالایی که فرصت کمی تا پایان تاریخ انقضای آن باقی مانده است. یا لازم است ابتدا یک کالا بفروش برسد تا اینکه بعد از آن خدمات یا محصولات مکمل آن به فروش برسند در این زمان کمپینهای ما معطوف به فروش یک کالای خاص هستند.
کمپین تخفیف محور
این کمپین شناختهشدهترین نوع کمپینهاست. فروش ویژه با ارایه تخفیفهای زیاد. چیزی شبیه شگفتانهها و حراجهای قبل از عید هرچند ممکن است ما فکر کنیم این که همان کمپین با مناسبت خاص است. اما اینطور به قضیه نگاه کنید. ما در کمپین عید میتوانیم فقط ارسال رایگان داشته باشیم. در کمپین عیدانه میتوانیم نصب رایگان یا ارسال فوری داشته باشیم یا اینکه تخفیف بسیار زیادی روی محصول در نظر بگیریم.