یادداشت‌های بازاریابی

به روایت عرفان لطفی

Search
Close this search box.

به روایت عرفان لطفی

مبانی پژوهش تجربه کاربری

بیاموزید که پژوهش کاربری UX چیست و برای چه اهدافی می‌تواند استفاده شود.
آنچه در ادامه می‌خوانید

همیشه بین تیم‌های توسعه محصول این گفته معروف است که هدف طراحی تجربه کاربری خلق محصولات و خدماتی با توجه به علایق و نیازهای کاربران است. اما چگونه می‌توانیم نیازهای واقعی کاربران را شناسایی کنیم؟ آیا حدس‌ها و پیش‌داوری‌های ما برای تصمیم‌گیری درست کافی است؟ جواب این سوال یک کلمه است، نه!

در بسیاری از موارد تصمیم‌های ما بر مبنای دانسته‌ها و تجربیات خود (یا تیم‌مان) است. این روش کار می‌تواند در بلند مدت هزینه‌های جبران ناپذیری به تیم‌ توسعه محصول ما وارد آورد.

باید این نکته را در نظر داشته باشیم که در طول جریان طراحی محصول تنها به فرضیه‌هایی اعتبار دهیم که با پشتوانه‌های علمی به آن رسیده باشیم.

یادمان باشد:

یکی از بزرگترین دام‌هایی که طراحان محصول به آن گرفتار می‌شوند این است: من خودم کاربر را به خوبی می‌شناسم پس جای او تصمیم‌ می‌گیریم.

اول از همه باید به توافق برسیم که این حوزه دانش را چگونه بنامیم. در وب فارسی عبارت‌هایی مانند تحقیقات تجربه کاربری و تحقیقات کاربری تکرار بیشتری دارند با این حال به خاطر وجود واژه فارسی برای عبارت Research که پژوهش هست در طول این دوره عبارت پژوهش را برای این هدف به کار می‌بریم. از طرفی عبارت پژوهش تجربه کاربری گرچه دقیق‌تر است اما می‌توانیم آن را با پژوهش کاربری که واژه کوتاه‌تری است و منظور را می‌رساند، جایگرین کنیم. البته این عبارت در انگلیسی نیز به همین ترتیب نیز استفاده می‌شود (User Research).

چرا بهتر است روی تحقیقات تجربه کاربری سرمایه‌گذاری کنیم؟

پژو‌هش‌ کاربری هزینه مالی و زمانی زیادی بر تیم‌های توسعه محصول وارد می‌آورد پس بدیهی است زمانی فکر کنیم که آیا لازم است که اصلا این کار را در برنامه خود داشته باشیم؟ در اینجا لازم است یاد آور شویم که هزینه‌هایی که برای پژوهش‌های کاربری می‌شود از نوع سرمایه‌گذاری است. یعنی باید با این دید به آن‌ها نگاه کنیم که هر ریالی که در پژو‌هش‌های کاربری هزینه می‌کنیم می‌بایست در آینده چندبرابر بازگشت سرمایه داشته باشد.

با این طرز تفکر برخی از ویژگی‌های مثبت پژوهش علمی روی تجربه کاربری می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

کمک به تصمیم‌سازی

وقتی می‌خواهیم فرآیند طراحی محصولات دیجیتال را شروع کنیم پرسش‌های زیادی داریم:

    • محصول ما باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

    • نویگشن باید چگونه باشد؟

    • آیا محصول شما باید برای هر دو پلتفرم اندروید و آی‌او‌اس طراحی شود؟

می‌توانیم خودمان بر اساس حدس و گمانمان پاسخ این پرسش‌های را بدهیم. می‌توانیم یک جستجوی دم دستی در گوگل کنیم. اما مطمئن باشید هیچ پاسخی مطمئن‌تر از یک پژوهش سیستماتیک کاربری نخواهد بود.

حذف خطای‌های تفکری (Bias)

هر کدام از اعضای تیم توسعه محصول باورها، تجربه‌ها و دیدگاه‌های مخصوص به خود را دارند. اگر قرار باشد طراحی فقط بر مبنای پیش‌‌فرض‌های تیم طراحی باشد ممکن است محصول نهایی با نیازهای بازار هم‌خوانی نداشته باشد. پژوهش‌های کاربری باعث می‌شود به‌جای حدسیات بر روی روش علمی تکیه کرده باشیم.

اندکی درباره خطاهای تفکری یا بایاس‌ها

متاسفانه ما در فارسی ترجمه دقیقی یا عبارت رسایی برای بایاس نداریم و با این حال باید بدانیم که معنی اصلی بایاس چیست. اگر از قبل با مفهوم بایاش آشنا هستید که ادامه متن را بخوانید اما اگر با آن آشنا نیستید اول این مطلب خطاهای تفکر یا بایاس را بخوانید و دوباره بازگردید.

امکان تست کاربردپذیری

شما می‌توانید هر چیزی از ماک‌آپ‌های با کم جزییات (low fidelity mockup) تا پروتوتایپ‌های (Prototype) با کیفیت بالا را با کاربران خود تست کنید و نظرات آن‌ها را قبل از توسعه نسخه نهایی محصول بدانید. این کار باعث می‌شود در مصرف زمان و پول صرفه‌جویی کنیم.

کمک به شناسایی راه‌حل‌ها

انجام فرآیند پژوهش کاربری می‌تواند راهی عالی‌ برای حل مشکلات و یافتن پاسخ پرسش‌های ما درباره محصولمان باشد. به وسیله‌ی این دسته از پژوهش‌ها می‌توانیم نرخ‌های تبدیل (conversion rate) را بهینه کنیم، نرخ بازگشت سرمایه (ROI: return on investment) را افزایش دهیم یا نرخ پرش (bounce rate) را کاهش دهیم.

کمک به فعالیت‌های بازاریابی

بسیاری از مراحل پژوهش‌های کاربری ریشه‌‌هایی در علم بازاریابی دارند و اگر دقیق‌تر بخواهیم بدانیم از پژوهش‌های بازاریابی منشا گرفته‌اند. به همین دلیل انجام پژوهش‌های تجربه کاربری قبل از تولید محصول می‌تواند بسیاری از فرایندها را پیش از شروع شدن کار در محیط واقعی کسب‌وکار بهینه کند.

محدودیت دسترسی کامل به این مطلب

دوست عزیز

این مطلب ویژه اعضای سایت است.

تنها کافیست در سایت ثبت نام رایگان انجام دهید تا به محتوای این مطلب و  ده‌‌‌ها مطلب مشابه دیگر دسترسی داشته باشید.

سایر مطالب دسته‌ی