مارکتینگ اتومیشن یا اتوماسیون بازاریابی با اینکه سالهاست در جهان محل بحث و کار است اما در ایران خیلی ناشناخته مانده. البته دلیل اصلی هم این بوده که اکثر ابزارهایی که برای این کار استفاده میشوند در ایران قابل استفاده نیست البته یک مشکل دیگر هم وجود دارد اینکه اصلا در سایتهای خودمان زیرساخت دریافت دیتا از مشتری را راهاندازی نکردهایم. دیتا خوراک اصلی اتوماسیون بازاریابی است.
چرا باید از مارکتینگ اتومیشن استفاده کنیم؟
مثل بقیه یادداشتهای بازاریابی اول از همه با چرا شروع میکنیم. دلایل اصلی استفاده از مارکتینگ اتومیشن:
- صرفهجویی در زمان، نیروی کار و هزینهها
- افزایش میزان فروش و چسبندگی مشتری به کسبوکار
- بالا بردن دقت فرآیندهای بازاریابی
- دقت بالا در جمعآوری دیتاهای کسبوکار
- امکان تست و بررسی طرحهای بازاریابی
- ایجاد حس پیشرو بودن در بین سایر فعالان صنعت خودتان
اتوماسیون بازاریابی چگونه کار می کند؟
در واقع این سوال در ادامه سوال بالاست. ما در بخش قبلی ادعا کردیم که صرفهجویی در زمان رخ میدهد و چند ادعای دیگر، حالا قرار است بگوییم چگونه این ادعا با مارکتینگ اتومیشن برآورده میشود.
- خودکار کردن فرآیندهایی که قبلا نیاز بود چند نفر آنها را انجام دهند.
- افزایش ارزش طول عمر مشتری یا CLV
- بالا بردن دقت انجام فرآیندها بخاطر اینکه به صورت خودکار انجام میشوند نه با نیروی انسانی
- دستهبندی دقیقتر از مشتریان، اجرای برنامه و فرآیندها به ازای دستههای مختلف
- اجرای تستهای به ازای فرد و دستههای کاربران
- جلوگیری از اسپمینگ
نکته: کار مارکتینگ اتومیشن سادهسازی فرآیندهایی است که ممکن است بخاطر وقتگیر یا پیچیده بودن انجام نمیشدند. بسیاری از کارهایی که امروزه توسط فرآیندهای اتوماسیون بازاریابی انجام میشود قابل پیادهسازی توسط افراد را نیز دارد.
اتوماسیون بازاریابی چیست؟
حالا به جواب این سوال میرسیم که خیلیها از اول کار آن را جواب میدهند قبل از چرا و چگونه.
مارکتینگ اتومیشن یک فرآیند خودکار بازاریابی است که توسط نرمافزارها یا سیستمهای کد شده اجرا میشوند.
این فرآیندها بسترهایی مانند ارسال ایمیل، ارسال پیامک و غیره دارند ولی فراموش نکنیم که یک نرمافزار ایمیل مارکتینگ با ورکفلوی اتوماتیک اتوماسیون بازاریابی نیست.
پیشنیازهای راهاندازی مارکتینگ اتومیشن چیست؟
- فرآیندهای بازاریابی
- سیستمهای جمعآوری اطلاعات مشتریان
دستهبندی فعالیتهای اصلی اتوماسیون بازاریابی
- بخشبندی هوشمند کاربران با توجه به کانال ورودی و رفتار
- ایجاد تبلیغات شخصیسازی شده
- اجرای تبلیغات در کانالهای مختلف با مدیریت از یکجا
- ارتباط بین کانالهای مختلف بازاریابی و جابجا کردن پیام یا پیشنهاد در کانالهای بازاریابی
- چرخه کار خودکار برمبنای، زمان،عملکرد مشتری یا نتیجه تست انجام شده
برخی از ابزارهای مارکتینگ اتومیشن
- اینترک یا inTrack زیرمجموعهای از دیجیکالا که در حال حاضر فقط به دیجی کالا سرویس میدهد.
- وب اینگیج یا Webengage یک سایت هندی الاصل که در حال حاضر برای ایرانیها تحریم نیست.
واژگان تخصصی مارکتینگ اتومیشن
وقتی وارد دنیای مارکتینگ اتومیشن میشوید کلمات تخصصی زیر به گوش شما میخورد:
- پلتفرم دادههای مشتریان یا CDP: نرمافزاری برای نگهداری و تحلیل دادههای مشتریان است
- رخداد یا Event: عملی که باعث اجرایی یک فرآیند اتومیشن یا تغییر جهت آن میشود. مثلا اضافه شدن یک کاربر به یک لیست
- اتریبیوت یا attribute:
- بخشبندی یا سگمنتیشن یا Segmentation: به دسته از کاربران که برای یک هدف خاص جمع آوری شدهاند.