ایده این بخش از مطلب وقتی به ذهن من رسید که میخواستم برای یک کمپین UTM بسازم. دیدم که بهتر است بخشهایی که لازم است را از قبل بدانم. پس تصمیم گرفتم این دستهبندی را انجام بدهم. رسانههای کمپین میتواند موارد زیر باشد. ایمیل، پیامک، تبلیغات تلگرامی، سوشال مدیا و غیره. بهتر هر کدام از این کانالها در برنامه ریزی کمپین به صورت انگلیسی نوشته شود. تا بعدا راحتتر در آنالیتیکس پیدایشان کنید. در زیر بخشی از رسانهها آورده شده است البته باید بگوییم این کانالهاییست که ما در رسمیو برای کار بازاریابی خودمان ایجاد کردهایم. شما بر مبنای این جدول میتوانید جدول بهتری برای خود درست کنید.
انواع رسانههای بازاریابی دیجیتال
انواع رسانههاmedium | منابعSource | ||||
---|---|---|---|---|---|
سایت | پستهای بلاگ | بنر بالای منو | بنر اصلی سایت | بنر در مقالات | نوتیف داخلی سایت |
شبکه اجتماعی | پست اینستاگرام | استوری اینستاگرام | لایو اینستاگرام | پست لینکدین | توییت |
تبلیغاتی | پوش خارج از سایت | تبلیغاتی کلیکی | تبلیغات نمایشی | ریتارکتینگ | adword |
ایمیل | ایمیلهای بازاریابی | ایمیلهای ثبتنام | |||
پیامک | پیامکهای بازاریابی | ||||
وبینار | لایو اینستاگرامی | وبینار در پلتفرمهای دیگر |
انواع کانالهای مارکتینگ
انواع کانال | ||||
سایت | بنرهای صفحه اول سایت | بلاگ سایت | بنر بالا یا زیر منو | نوتیفیکیشن سایت |
رسانههای قدیمی | تلفن | پیامک | فکس | |
شبکههای اجتماعی | اینستاگرام | توییتر | لینکدین | |
سایتهای مرجع | دیوار | دیجیکالا | باسلام |
دستهبندی کانالها بر اساس فضای عملکرد
برخی از کانالها داخل سایت یا نرمافزار ما عمل میکنند مانند کانال پاپآپی که روی یکی از صفحات داخلی ما بالا میآید. برخی دیگر مانند ایمیل خارج از فضای نرمافزار ما قرار دارند. پس کانالها به دو صورت زیر دستهبندی میشوند:
- کانالهای داخلی
- کانالهای خارجی
دستهبندی کانالهای بازاریابی دیجیتال بر مبنای مدل OPE
برمبنای توانایی مالکیت کانالهای بازاریابی به سه دسته تقسیم میشوند:
کانالهای خود، یا Owned
کانالهایی که خودمان کنترل آن را داریم و برای ارایه پیام یا پیشنهاد در آن فقط تصمیم ما کفایت میکند.
کانالهای به دست آوردنی یا Earned
کانالهایی مانند شبکه اجتماعی که با ثبت نام در سابتها یا اپلیکیشنهای دیگر به آنها دسترسی پیدا میکنیم.
کانالهای خریدنی یا Paid
کانالهایی مانند بنرهای تبلیغاتی و مدلهایی مانند پرداخت به ازای کلیک یا CPC از این کانالها به حساب میآیند.