آیا این روزها کسی گزارشهای تحقیقات UX را میخواند؟
اگر بهخوبی نوشته شده باشند و معنادار باشند، بله. گزارشهای تحقیق میتوانند راهی عالی برای هدایت اعضای تیم و ذینفعان در مورد مهمترین جزئیات مطالعه شما باشند.
نوشتن گزارشهایی که مخاطب را در نظر بگیرد، یافتههای پژوهشی را مختصر ارائه کند و بینشهای عملی ارائه دهد، برای تمام ذینفعان یک پروژه مفید خواهد بود.
هدف از گزارشدهی
واضحترین هدف یک گزارش تحقیقاتی، انتقال یافتههای تلاشهای پژوهشی شما به ذینفعان و توصیه یک مسیر عملی است. این گزارش توجیهی کتبی از زمان، تلاش و منابع صرفشده برای یک مسئله پژوهشی و نتیجهای است که از آن حاصل شده است.
این گزارش همچنین میتواند بهعنوان یک نقطه عطف برای مطالعات آینده عمل کرده و در هر لحظه قابل رجوع باشد. با این حال، همه گزارشهای پژوهشی مفید نیستند. برای مؤثر بودن گزارشها، مطمئن شوید که آنها لذتبخش، آموزنده، مختصر و عملی هستند.
از بهکاربردن اصطلاحات تخصصی در گزارش تحقیق UX خود اجتناب کنید. این گزارش باید حتی برای افرادی که تخصص تحقیقات UX ندارند نیز بهراحتی قابلدرک باشد.
اجزای یک گزارش تحقیقاتی
حتی بهترین مطالعات تحقیقات UX با اهداف پژوهشی، روششناسی و اجرای محکم بیهوده خواهند بود، اگر تلاشها به یک گزارش پژوهشی بهخوبی مستندشده تبدیل نشود.
یک گزارش خوب باید شامل موارد زیر باشد:
- چرا تحقیقات شما انجام شد، یعنی اهداف پژوهشی شما
- شاخصهای کلیدی محصول شما که به این تصمیم منجر شد
- روششناسی پژوهشی مورد استفاده
- اندازه و ماهیت نمونه شرکتکنندگان در مطالعه شما
- بینشهای کلیدی که توسط یافتههای دقیق پشتیبانی شدهاند
- مسیر عملی آینده توصیهشده
ارائه مرور کلی مطالعه
اهداف پژوهشی شما هنگام شروع این مطالعه چه بوده است؟ آنها را با معیارهای مرتبط پشتیبانی کنید. به عنوان مثال، اگر یک مطالعه را برای شناسایی اینکه چرا کاربران سبدهای خرید خود را در صفحه پرداخت رها میکنند سفارش دادهاید، آن را بهعنوان هدف خود بیان کرده و آن را با آمار ترک صفحه پشتیبانی کنید. از این بخش برای تشریح مزایای بالقوه مطالعه و نقشها و مسئولیتهای همه تیمهای درگیر استفاده کنید.
در مرحله بعد، ایده خوبی است که ماهیت مطالعه پژوهشی و شرکتکنندگان آن را بهتفصیل بیان کنید. این شامل روش جمعآوری دادهها است که میتواند نظرسنجی، مصاحبه کاربری، تست قابلیت استفاده یا دستهبندی کارتها (Card Sorting) باشد. جزئیات اندازه نمونه، روش انتخاب و مشخصات شرکتکنندگان نیز باید در مرور کلی گنجانده شود.
انتقال بینشهای کلیدی
بخش بینشها را به دو قسمت تقسیم کنید: بینشهای کلیدی و بینشهای دقیق. بخش بینشهای کلیدی باید مختصرترین و حیاتیترین درسهای مطالعه شما را پوشش دهد. این بخش برای ذینفعانی جذاب است که نمیخواهند ساعتها روی جزئیات وقت بگذارند و فقط میخواهند نتایج نهایی را بدانند.
برای بقیه، از بخش بینشهای دقیق استفاده کنید. این بخش دادههایی را شامل میشود که شما برای رسیدن به این بینشها تحلیل کردهاید. برای کسانی که به دنبال جزئیات بیشتری هستند، یک لینک به مخزن تحقیقات کاربری خود ارائه دهید.
در حین بحث درباره بینشها، از بهکاربردن تصاویر اجتناب نکنید. تصاویر به شفافسازی دادهها کمک کرده و حتی درک را برای خوانندگانی که کمترین درک را از حوزه UX دارند نیز آسان میکنند. همچنین ایده خوبی است که برای تأثیرگذاری بیشتر، از نقلقولها و بریدههای مستقیم شرکتکنندگان در بخش بینشها استفاده کنید.
انتقال توصیهها
در بخش آخر گزارش تحقیقات UX خود، توصیههایی را که با دادهها پشتیبانی شده و مسیر عملی بعدی را بهطور واضح ترسیم و اولویتبندی میکنند، قرار دهید. آیا نیاز به بازطراحی صفحه پرداخت دارید؟ نیاز به یک فراخوان اقدام (CTA) تأثیرگذارتر دارید؟ آیا برای رسیدن به نتیجهای محکمتر به تحقیقات بیشتری نیاز دارید؟ اگر دادهها به نفع شما هستند، شک نکنید و بهطور واضح مشخص کنید چه اقدامی باید انجام شود.
با این حال، از ارائه توصیههایی که براساس نظرات ذهنی شما هستند اجتناب کنید، زیرا این توصیهها میتوانند با هدف تحقیقات UX در تضاد باشند.
ساختاردهی براساس موضوعات پژوهشی
وقتی تحقیقات شما بینشهایی را در موضوعات مختلف آشکار میکند، گزارش خود را حول این دستهبندیها ساختاردهی کنید. به عنوان مثال، یک مطالعه درباره آنچه باعث میشود افراد خرید آنلاین را کامل کنند، ممکن است طیفی از موضوعات مختلف را آشکار کند – ازجمله جذابیت بصری، متون تشویقی کوچک، پیشنهادات جذاب، توضیحات دقیق محصول، تأیید اجتماعی و غیره.
اگر در مرحله تحلیل دادهها یک جلسه نقشهبرداری وابستگی برگزار کرده باشید، در حال حاضر به این بینشهای گروهبندیشده دسترسی خواهید داشت. ۳ تا ۵ مورد از رایجترین موضوعاتی که بیشترین تأثیر را بر توصیههای پژوهشی شما داشتند، ارائه دهید. این موضوع به ارائه وزن بیشتر به بینشهای حیاتی مطالعه شما کمک میکند. برای هر موضوع، یک عنوان، مرور کلی کوتاه و جزئیات دقیقتری برای افرادی که به جزئیات علاقهمند هستند، ارائه دهید.
ارائه تحقیق در قالب اسلایدشو
بیایید صادق باشیم – مردم تمایل دارند گزارشهای تحقیقاتی که بهاندازه کافی جذاب نیستند را نادیده بگیرند. با استفاده از اسلایدشوها، گزارشهای خود را جالب و غیرقابلچشمپوشی کنید، بهویژه اگر همتیمیها و ذینفعان شما تمرکزی کوتاه دارند. اسلایدشوها همچنین در جلسات و ارائههایی که شامل تعامل شما با تعداد زیادی مخاطب است، انتخاب بهتری هستند.
در اینجا چند نکته برای موفقیت اسلایدشوهای گزارش تحقیقات آورده شده است:
- یک قالب ارائه جذاب انتخاب کنید و به خوانندگان یک استراحت خوشایند از صفحاتگسترده یکنواخت بدهید.
- از تصاویر بهیادماندنی، گرافیکها، بازیهای زبانی و اصطلاحاتی استفاده کنید که بهعنوان محرک حافظه خوانندگان عمل کنند.
- با مقدمهای که بهوضوح خلاصه میکند چه انتظاری میتوانند در ادامه داشته باشند، شروع کنید. چقدر طول خواهد کشید؟ چه چیزی یاد خواهند گرفت؟ چگونه به آنها سود میرساند؟
- از یک فونت خوانا استفاده کنید، نکات مهم را پررنگ کرده و از عناوین جذاب بهره ببرید.
علاوه بر آزادی خلاقانه برای گنجاندن چندرسانهای، ساختار یک اسلایدشو باید ساختار یک گزارش فیزیکی را از نزدیک منعکس کند و شامل همان بخشها باشد – یک مرور کلی، بینشها و توصیهها.
گزارشهای پژوهشی بهعنوان منابع مرجع
به خاطر داشته باشید که گزارش تحقیق شما بهعنوان منبع مرجع برای مطالعات آینده عمل میکند. با در نظر داشتن این موضوع، مطمئن شوید که گزارش شما زمینه کافی برای یافتن اطلاعات و شناسایی الگوها در آینده را دارد.
تشریح اهداف پژوهش، محدوده، شرکتکنندگان، روشهای جمعآوری داده، بینشهای کلیدی و توصیهها اطمینان میدهد که گزارش تحقیق شما یک منبع اطلاعاتی قابلاعتماد است. همچنین، میتواند بهعنوان یک الگوی پژوهشی مناسب که در مطالعات بیشتر به کار رود، عمل کند.