یادداشت‌های بازاریابی

به روایت عرفان لطفی

Search
Close this search box.

به روایت عرفان لطفی

نکاتی برای نوشتن ایمیل‌های تبلیغاتی

آنچه در ادامه می‌خوانید

این متن یکی از متن‌های داخلی بود که برای کارشناس‌های دیجیتال مارکتینگ و کپی رایتر رسمیو نوشته بودم. گفتم خالی از لطف نیست اینجا هم منتشرش کنم. با این دید مطالعه‌اش کنید که می‌تونید همه این مطالب رو برای کسب‌وکار خودتون شخصی‌سازی کنید و بهتره بدونید این‌ها وحی نیست و تنها یک سری پیشنهاد بر مبنای اصول رایج هست.

در ایمیل مارکتینگ ما داریم بازاریابی محتوایی می‌کنیم و نکته اینکه که توی بازاریابی محتوایی باید به مشتری یه چیزی که به دردش می‌خوره و مشکلش رو حل می‌کنه ارایه بدیم و در قبال اون اگر تونستیم بخشی از محصول خودمون رو هم معرفی کنیم اینجا یه چک لیست مانند ایجاد کردم که واسه نوشتن و قبل از فرستادن هر ایمیل چک کنیم که چیزی از قلم نیفته.

نکته بسیار مهم
ما در ایمیل هیچوقت نباید با جمعی از کاربران حرف بزنیم. بلکه با یک کاربر باید در ارتباط باشیم. برای مثال
سلام بر مشترکان خبرنامه رسمیو >>> سلام عرفان لطفی خوشحالم که این هفته نیز خبرنامه رسمیو را دریافت می‌کنید.

ایمیل ما باید مفید باشد. اینکه هر چیزی رو بفرستیم اصلا مورد قبول نیست فقط مطالب ارزشمند. اصل اول ارزشمندی است حتی اگر چیزی که آماده کردیم ارزشمند نیست هماهنگ کنیم با عرفان لطفی و اون رو ارسال نکنیم. ارسال چیز غیر مفید باید متوقف شود.

دید داستانی داشته باشیم. نه اینکه بگیم اتل متل توتوله بلکه اینکه بدونیم ما مطلب علمی و تکس بوک نمینویسیم و داریم یه مطلب برای مخاطب می‌نویسیم برای همین سه مرحله یه داستان ساده رو میگیم

نکاتی برای نوشتن عنوان ایمیل

عنوان در ایمیل‌ها دو بخش دارد. یکی بخشی بولد تر که نهایتا باید تا ۱۰ کلمه باشد و بخشی که به صورت ساده نوشته میشود (متن پیش نمایش که پیش از این از داخل ایمیل برداشته میشود ولی سیستم ما میتواند این بخش را شخصی سازی و جدا کند بدون اینکه در متن ایمیل باشد) در این حالت متن می‌تواند تا ۲۰ کلمه نیز خوانده شود. در بخش توضیحاتی که در زیر نوشته شده گفتیم هر کدام از پیشنهادها برای کدام بخش است پس لازم است کمی دقت کنید:

  • جمله حالت دستوری یا مصدری نداشته باشد و جمله کامل باشد مثال: دسترسی به اطلاعات شرکت‌ها >>> به اطلاعات شرکت‌ها دسترسی پیدا کنید.
  • استفاده از ایموجی‌های مرتبط و با احساس منطبق بر متن
  • استفاده از اسم فرد یا شرکت در توضیحات لایه دوم ایمیل به صورت شخصی سازی شده
  • اگر کمپین بود هیچ اشکالی ندارد که فومو داشته باشد
  • اگر کمپین نبود حس خاص بودن بدیم، مثلا پربازدید ترین مطالب سال گذشته رسمیو برای شما یا زودتر از بقیه از سرویس جدید رسمیو آگاه شوید. یا دسترسی پیش از موعد برای شما
  • از درصد یا عدد استفاده کنیم>>> یا دقت ۹۵ درصد سمت مدیران شرکت‌ها را بیابید.

نکاتی برای شروع متن (پارگراف اول)

  • این قسمت نهایتا دو تا سه خط باشد.
  • ایمیل را با نام گیرنده شروع کنید
  • به جای استفاده از رسمیو یا ما از شما استفاده کنیم. ما به دنبال ارتقا سایت بودیم >>> مشکل شما را در دسترسی به اطلاعات حل کردیم.
  • جملات آغازین درباره مشکل اصلی مشتری باشد. به حل مشکل مشتری فکر کنیم.
  • از جملات کلی پرهیز کنیم. مثلا امروزه در جوامع مشکل به دست ‌آوردن اطلاعات بسیار زیاد شده است. به جای این بنویسم. حتما بارها می‌خواستید با شرکتی ارتباط تجاری برقرار کنید و به اطلاعات تماس آن دسترسی نداشتید.
  • حتما در بخش ابتدایی مشکل و راه‌حل ساده ‌شده را توضیح بدهیم که اگر فقط این بخش خوانده شد مشتری با مشکل آشنا شود و راه حل رسمیو آشنا شود. مثلا «حتما بارها می‌خواستید با شرکتی ارتباط تجاری برقرار کنید و به اطلاعات تماس آن دسترسی نداشتید. سرویس پروفایل شرکت رسمیو می‌خواهد به شما کمک کند تا با احتمال بیشتری اطلاعات تماس شرکت‌ها را بیابید».
  • حتما کلماتی از متن بولد شود به صورتی که اگر مشترک این کلمات بولد شده را اسکن کرد کلیت موضوع را بفهمد. مثلا «حتما بارها می‌خواستید با شرکتی ارتباط تجاری برقرار کنید و به اطلاعات تماس آن دسترسی نداشتید. سرویس پروفایل شرکت رسمیو می‌خواهد به شما کمک کند تا با احتمال بیشتری اطلاعات تماس شرکت‌ها را بیابید».

نکاتی برای ارایه پیشنهاد (بدنه)

  • همه چیز باید درباره رفع مشکل مشتری باشد. اگر ما تغییری دادیم برای رسیدن مشتری به نیازش بوده در این بخش می‌توانیم هر تغییری یا ویژگی جدیدی را با رفع مشکل همان بخش توضیح بدهیم. مثلا ما گراف پیشرفته زدیم >>> در بررسی‌ها فهمیدم بسیاری از کاربران با گراف قبل مشکل داشتند که ما گراف جدید رو برای شما ارتقا دادیم تا ویژگی‌های زیر را داشته باشد.
  • اگر متن ارزشمند است از ارایه آن نترسیم لازم نیست ایمیل خلاصه باشد. مخاطب فوقش الان وقت نداره می‌ره بر می‌گرده دوباره تو ایملش هست می‌خونه خیلی از ایمیل بازهای حرفه‌آی خودشون ایمیل‌هاشون رو مرتب می‌کنند. بر خلاف توصیه‌ها که میگن کوتاه می‌تونیم بلند هم بنویسیم مشکلی نداره ولی نباید زیاده گویی کنیم.
  • از استفاده از تصاویر نترسیم. تصاویری که متن رو خلاصه می‌کنند یا بخشی از متن رو بهتر به ما می‌فهمونند. حتما باید در ایمیل وجود داشته باشند. ما هر چقدر بگیم گراف چیه تا خودش به چشم نبینه نمیتونه خوب درک کنه.
  • هر جایی که میشه هم به سایت خودمون ریفر بدیم تا مشتری بتونه دقیقا ببینه یه ویژگی چگونه کار می‌کنه.
  • ارایه پیشنهاد برای دریافت خدمات ویژه، مثلا اگر این بخش براتون جالب بود میتونید این متن رو بخونید یا اگر نمیخوندی میخواید زنگ بزنید از ما سوال کنید خودمون بهتون میگیم چیه.

نکاتی برای گرفتن کلیک از مشتری (CTA)

فومو داشته باشد در صورت توان. برای مثال: کلیک کنید >>> آخرین فرصت خرید با تخفیف

نکاتی برای حسن ختام

این مطلب ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید