یادداشت‌های بازاریابی

به روایت عرفان لطفی

نوشته‌های عرفان لطفی

صفحات نمایش و نمایشگرها | آشنایی با مهم‌ترین ویژگی‌های نمایشگرها برای طراحی

اگر کامپیوترها از همه نوع آن را مغز دوم انسان بدانیم که بخشی از توانایی‌های ما را مانند حفظ کردن، تحلیل کردن، اندازه‌گیری کردن، تصور کردن، محاسبه‌کردن و تخیل کردن را برای ما انجام می‌دهند. پر بیراه نیست که دریچه ارتباط با این دنیا یا نمایشگرها بدانیم. این کامپیوترهای شامل گروهی از گوشی‌تلفن‌همراه، ساعت‌های هوشمند، هدفون‌ها، لپ‌تاپ، تبلت‌ها و کامپیوترهای شخصی ماست.
آنچه در ادامه می‌خوانید

نمایشگرها هنوز هم پیشتاز راه‌ارتباطی یا interface ما با مغز دوم ماست. البته این تنها راه ارتباطی نیست دستیارهای صوتی تلاش کردن این رابطه را به شکل دیگری برقرار کنند. ولی هنوز هم بزرگترین راه‌ارتباطی برای دریافت اطلاعات از کامپیوترها نمایشگرها هستند و حجم بسیار زیادی از تلاش‌های ما در طراحی رابط کاربری، طراحی تجربه کاربری، طراحی گرافیک، طراحی موشن و طراحی سه بعدی در جهت تولید یک تصویر در صفحات نمایش است. از این رو آشنایی با ساختار کلی صفحات نمایش یکی از مهم‌ترین بخش‌های یادگیری انواع طراحی است.

monitor یا display یا screen
Screen (صفحه نمایش):
“Screen” به طور کلی به صفحه نمایش اشاره دارد، بدون در نظر گرفتن اینکه این صفحه ازچه نوعی است. واژه اسکرین ممکن است شامل هر نوع صفحه نمایش فیزیکی یا دیجیتال باشد از جمله صفحه گوشی یا تصویر یک لپتاپ
Monitor (نمایشگر):
“Monitor” به طور خاص به نمایشگرهای کامپیوتر و مانیتورهای رایانه اشاره دارد. این ممکن است شامل نمایشگرهای CRT قدیمی، نمایشگرهای LCD، LED و دیگر فناوری‌های نمایش باشد که به کامپیوتر یا دستگاه مشابهی وصل می‌شوند. معمولاً از این واژه بیشتر در زمینه‌های فناوری و کامپیوتر استفاده می‌شود.
Display (صفحه نمایش):
“Display” معمولاً به صفحه نمایش به طور کلی و یا به هر نوع تجهیزاتی که بتوانند تصاویر یا اطلاعات را نشان دهند، اشاره دارد. این ممکن است شامل همه‌چیز از صفحه‌های نمایش کوچک در دستگاه‌های قابل حمل گرفته تا تلویزیون‌ها، نمایشگرهای کامپیوتر، پنل‌های تبلیغاتی و غیره باشد. “Display” به طور گسترده‌تر در مواردی استفاده می‌شود که ممکن است محصولات مختلف با استفاده از صفحه نمایش را نشان دهند.

بنابراین، این واژه‌ها در برخی موارد قابل تعویض هستند، اما در بعضی موارد، ممکن است تفاوت‌های ظریفی داشته باشند که بسته به زمینه استفاده و مفهوم موردنظر تعریف می‌شوند.

نمایشگر‌ها را می‌توان در ابعاد مختلف بررسی کرد. از نوع تکنولوژی ساخت پیکسل‌ها تا روزلوشن‌ آن‌ها اما با توجه به اینکه ما تحت موضوع طراحی رابط و تجربه ‌کاربری این بحث را دنبال می‌کنیم. بیشتر از جنبه‌های تکنولوژیک آن‌ها به مواری چون چگالی پیسکلی یا رزولوشن می‌پردازیم.

چرا اندازه فیزیکی نمایشگر اهمیت دارد؟

در گذشته که بحث کیفیت تصویر و آگاهی مردم نسبت به نمایشگرها تا به این حد نبود عمومی‌ترین ویژگی‌ای که برای انتخاب یک تلویزیون یا مانیتور مدنظر قرار می‌گرفت ابعاد فیزیکی نمایشگر آن بود.

برای اندازه‌گیری ابعاد نمایشگرها طبق یک استاندارد اندازه‌ء قطر صفحه نمایش بر حسب اینچ محاسبه می‌شود. گوشی‌های امروزی عموما اندازه‌ای حدود ۶ اینچ، مانیتورها اندازه‌ای بین ۱۳ تا ۳۲ اینچ و تلویزیون‌ها در محدوده‌ ۳۲ تا ۸۵ اینچ تولید می‌شوند. از سال‌های گذشته با بالاتر رفتن توان پردازشی پردازنده‌ها و همچنین گسترش صنعت سرگرمی سایز صفحات نمایش رو به افزایش داشته است. برای مثال در سال ۲۰۰۰ میلادی اندازه‌ی معمول صفحات نمایشگر گوشی ۱.۶ اینچ و در سال ۲۰۲۴ ۶.۲ اینچ است.

در یک نقل معروف از استیو جابز گفته می‌شد که وی معتقد بود اندازه ۴.۷ دهم اینچ بهینه‌ترین سایز برای تولید صفحه نمایش گوشی‌های اپل بود. با این حال اپل در سال ۲۰۲۴ در حال تولید گوشی‌هایی با سایز بیش از ۶.۳ اینچ است

نسبت ابعاد در صفحات نمایش چیست؟

نسبت ابعاد ( به انگلیسی: Aspect Ratio) در صفحه نمایش به نسبت طول به ارتفاع صفحات نمایش اشاره می‌کند. به عبارت دیگر این نسبت نشان می‌دهد که به ازای هر واحد در طول چند واحد در ارتفاع نمایشگر وجود دارد. نسبت ابعاد به صورت نسبتی بین دو اعداد نمایش داده می‌شود. برای مثال، اگر نسبت ابعاد یک نمایشگر ۴:۳ باشد، این به این معناست که طول نمایشگر اگر ۴ واحد باشد به ازای آن ۳ واحد در ارتفاع وجود خواهد داشت.

نسبت ابعاد نه تنها در تولید صفحات نمایش و پرده‌های سینما مهم است بلکه در زمان تصویربرداری کارگردان‌ها با توجه به حس‌وحال فیلم یا شاخص‌های هنری تصویر مورد نظر خود را با نسبت ابعاد متفاوتی ضبط می‌کنند. از این رو باید آگاه باشیم اگرچه که نسبت ابعاد بیشتر ما را به سمت مسئله‌ء اندازه‌ء فیزیکی نمایشگرها می‌برد ولی در بحث‌هایی مانند تصویربرداری یا رزولوشن تصاویر این مسئله نقش ویژه‌ای دارد.

انواع نسبت‌های متداول در نمایشگر‌ها
۴:۳ این نسبت ابعاد در گذشته بسیار معمول بوده است، اما امروزه تمایل به استفاده از تصاویر طویل‌تر بیشتر است.
۱۶:۹ این نسبت برای تولید بسیاری از نمایشگرهای به یک استاندارد صنعتی تبدیل شده است. این نسب در اکثر نمایشگرهای جدید، تلویزیون‌های خانگی و نمایشگرهای گوشی‌های تلفن‌همراه استفاده می‌شود.
۲۱:۹ این نسبت ابعاد به عنوان UltraWide شناخته می‌شود و برای مانیتورهای با فرمت عریض استفاده می‌شود که تجربه تماشای سینمایی را فراهم می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید