یادداشت‌های بازاریابی

به روایت عرفان لطفی

Search
Close this search box.

به روایت عرفان لطفی

روش‌های کیفی تحقیقات تجربه کاربری (UX)

آنچه در ادامه می‌خوانید

یادگیری روش‌های اساسی کیفی تحقیقات تجربه کاربری برای کسب بینش‌های ارزشمند درباره رفتار و ترجیحات کاربران، که منجر به شکل‌گیری تصمیمات طراحی تأثیرگذار می‌شود.

تحلیل رقبا

تحلیل رقبا راهی عالی برای بررسی جایگاه هر یک از رقبای شما در بازار و شناسایی راه‌هایی برای برتری محصول شما نسبت به آن‌ها است. این فرآیند معمولاً شامل جمع‌آوری اطلاعاتی درباره رقبا مانند جمعیت‌شناسی کاربران آن‌ها، ویژگی‌های محصول، لحن، سبک و زبان استفاده شده در محتوای آن‌ها، و طراحی بصری محصولشان است. ماهیت دقیق اطلاعات تحلیل شده به اهداف مطالعه شما بستگی دارد.

به طور کلی، یک تحلیل رقبا می‌تواند نکات زیر را آشکار سازد:

  • چشم‌انداز بازار شامل انواع مختلف کاربران و کاربران بالقوه
  • خلا‌های موجود در بازار
  • پیشنهاد فروش منحصر به فرد و ویژگی‌های محصول شما
  • نقاط قوت و ضعف در برندینگ، بازاریابی، و استراتژی‌های UX شما
  • آخرین روندها و نوآوری‌ها در صنعت شما

نکته! مطمئن شوید که هم رقبای مستقیم و هم غیرمستقیم (محصولاتی که با محصول شما متفاوت هستند اما نیاز کاربران یکسانی را برآورده می‌کنند) را در تحلیل خود شامل کنید.

بررسی محتوا

بررسی محتوا فرآیندی عمیق است که برای ارزیابی محتوای محصول شما استفاده می‌شود. این کار می‌تواند بینش فوق‌العاده‌ای به شما در مورد آنچه در محصول شما کار می‌کند و آنچه که کار نمی‌کند، بدهد.

برای شروع، شما باید فهرست محتوایی از بخش‌های محصول خود که می‌خواهید مورد بررسی قرار دهید ایجاد کنید — این به طور اساسی شامل تهیه فهرستی از صفحات محصول، URLهای آن‌ها، نوع صفحه و هرگونه یادداشت مرتبط است. پس از آن، می‌توانید محتوای خود را بر اساس اهدافتان ارزیابی کنید که می‌تواند شامل یافتن خوانایی، قابلیت یافتن، دسترس‌پذیری، قابل فهم بودن محتوا و غیره باشد.

اگر متوجه شدید که برخی از محتواهای شما به هیچ یک از استانداردهای تعیین شده شما پایبند نیستند، از داده‌های موجود برای ارائه راه‌حل‌های عملی استفاده کنید. با بروز نصب مجدد بالا پس از به‌روزرسانی محصول جدید مواجه هستید؟ یک بررسی محتوا انجام دهید تا بفهمید قطع‌های کاربری کجا رخ می‌دهد و محتوا را برای برآورده کردن نیازهای کاربران تصحیح کنید. شما حتی می‌توانید برای کسب بینش‌های دقیق‌تر در مورد چگونگی تغییر محتوایتان برای کمک بهتر به کاربرانتان، در تحقیقات کیفی بیشتری شرکت کنید.

نکته! درس بررسی محتوا ما را بررسی کنید تا یاد بگیرید چگونه یک فهرست محتوا ایجاد کنید و بررسی محتوا را به طور دقیق انجام دهید.

اتنوگرافی

اتنوگرافی در تحقیقات تجربه کاربری شامل مشاهده رفتارها و گرایش‌های کاربران در محیط‌های طبیعی آن‌ها است. به عنوان مثال، برای یک سازنده دستگاه فروش خودکار، مطالعه نحوه عملکرد یک کاربر با دستگاه فروش خودکار قرار گرفته در یک مکان عمومی می‌تواند بینش‌هایی در مورد دوست‌داشتنی‌ها، ناخوشایندها و مشکلات در فرآیند سفارش دهی ارائه دهد.

پیش از انجام مطالعه اتنوگرافیک، خودتان از خود سوالات زیر را بپرسید:

  • هدف شما از این مطالعه چیست؟ سوالاتی که شما در تلاش برای یافتن پاسخ‌های آن هستید کدامند؟
  • چه کسانی را و در چه محیطی مطالعه خواهید کرد؟ شما باید این را بدانید تا بتوانید اجازه‌های لازم را از افراد درگیر دریافت کنید.
  • مطالعه به مدت چه زمانی انجام خواهد شد؟ این بستگی به گستردگی مطالعه‌ای که می‌خواهید انجام دهید، اندازه و تنوع مخاطبان هدف، و زمان و بودجه‌ای که در اختیار دارید، دارد.
  • چگونه داده‌ها را ثبت خواهید کرد؟ آیا یادداشت‌برداری می‌کنید، و رویدادها را به صورت شفاهی یا تصویری ضبط می‌کنید؟ یا اگر زمان کمی دارید، ممکن است بخواهید اتنوگرافی خود را با مطالعات خاطره‌نگاری ترکیب کنید که شامل مطالعه داده‌های خودگزارش‌دهی شده توسط شرکت‌کنندگان در طول زمان است.
  • چه نوع مشاهده‌ای انجام خواهید داد؟ مشاهده مستقیم شامل مشاهده غیرفعال شرکت‌کنندگان است. مشارکت فعال شامل گفتگوی پژوهشگر با شرکت‌کنندگان و انجام پرسش‌های موقعیتی از طریق مصاحبه‌های کوتاه پس از مشاهده آن‌ها برای کسب شفافیت بیشتر در مورد رفتارهای آن‌ها است.

پرسش موقعیتی

پرسش موقعیتی یک روش تحقیق است که برای درک تعاملات کاربران با سیستم‌های پی

چیده و فرآیندهای عمیق استفاده می‌شود. در طی یک پرسش موقعیتی، پژوهشگر یک شرکت‌کننده را هنگام انجام یک وظیفه مشاهده می‌کند، دقیقاً مانند مطالعه اتنوگرافی. با این حال، در اینجا پژوهشگر همچنین سوالات پیگیری را از شرکت‌کنندگان می‌پرسد تا بینش‌های بیشتری در مورد اقدامات آن‌ها به دست آورد.

به عنوان مثال، یک پژوهشگر ممکن است بخواهد بفهمد که کاربران چگونه از یک فروشگاه آنلاین خرید می‌کنند. آن‌ها ممکن است کاربران را در حال مرور محصولات موجود، افزودن اقلام به سبد خرید، و در نهایت تسویه حساب مشاهده کنند. سپس پژوهشگر ممکن است از کاربر سوالاتی بپرسد تا دلیل اتخاذ تصمیم خاصی توسط کاربران را روشن کند. به عنوان مثال، چرا آن‌ها یک مورد را به سبد خرید خود اضافه کردند؟ چه چیزی باعث شد آن‌ها یک مورد را از سبد خرید خود حذف کنند؟

این روش برای وظایف طراحی ساده که نیاز به فرآیندهای فکری عمیق ندارند، مانند طراحی یک فرم ثبت‌نام یا بازسازی یک صفحه محصول، توصیه نمی‌شود.

با داده‌های حاصل از پرسش موقعیتی، شما می‌توانید نیازهای کاربر و شخصیت‌های کاربر را تعیین کرده و پایه‌ای برای ویژگی‌های محصول، معماری، و استراتژی محتوای خود ایجاد کنید.

ابزارهای فرهنگی و مطالعات خاطره‌نگاری

ابزار فرهنگی، که به عنوان مطالعه خاطره‌نگاری نیز شناخته می‌شود، یک نوع اتنوگرافی است که در آن شرکت‌کنندگان رفتار خود را گزارش می‌دهند. آن‌ها به طور دوره‌ای اعمال و افکار خود را در مورد فعالیت‌هایی که مورد مطالعه قرار می‌گیرند، ثبت می‌کنند.

به عنوان مثال، یک مطالعه توسط یک آژانس طراحی انجام شد که سعی داشت درک کند چرا کاربران از برندها خریدهای تکراری انجام می‌دهند. شرکت‌کنندگان یک کیت خاطره‌نگاری با سوالات خاص دریافت کردند که آن‌ها را تشویق می‌کرد در مورد زندگی روزمره خود بنویسند. این موارد شامل موضوعاتی مانند روابط، روتین‌ها و انتظارات بود که به اهداف اصلی مطالعه مرتبط بودند.

همانند یک مطالعه اتنوگرافیک، مطالعه خاطره‌نگاری نیز برای مدت زمان قابل توجهی طولانی انجام می‌شود. این مطالعه می‌تواند به تعیین نیازها، اهداف، شخصیت‌ها و رفتارهای کاربران کمک کند. به خصوص، به پژوهشگران اجازه می‌دهد تا بفهمند چگونه کاربران وظایف خاصی را انجام داده و تکمیل می‌کنند. در ابتدای فرآیند طراحی UX بسیار مفید است.

پس از دوره ثبت، پژوهشگران می‌توانند ورودی‌ها را بررسی کرده و مصاحبه‌های پیگیری انجام دهند. این می‌تواند هر گونه خلا در ورودی‌های خاطره‌نگاری را پر کند و بخش‌های نامشخص را روشن سازد.

ارزیابی اوریستیک

ارزیابی اوریستیک فرآیندی است که در آن ارزیابان کاربردپذیری یک محصول را تعیین می‌کنند. این کار با اندازه‌گیری انطباق رابط با قواعد پذیرفته شده عمومی یا “اوریستیک‌های UX” انجام می‌شود. گروه NN توصیه می‌کند که به طور کلی بین ۳ تا ۵ ارزیاب در یک مطالعه ارزیابی اور

یستیک استفاده شود.

تفاوت بین ارزیابی اوریستیک و آزمایش کاربردپذیری این است که آزمایش کاربردپذیری بین کاربران بالقوه یا موجود انجام می‌شود. در مقابل، ارزیابی اوریستیک شامل ارزیابانی است که متخصصان موضوع هستند — به ویژه حرفه‌ای‌های UX.

فرآیند ارزیابی اوریستیک شامل:

  • تصمیم‌گیری در مورد آنچه که ارزیابی می‌کنید و با کدام اوریستیک‌ها
  • انتخاب گروه ارزیابان شما
  • داشتن ارزیابان انجام یک وظیفه و امتیازدهی به مشکلات کاربردپذیری به صورت عددی بر اساس شدت
  • مقایسه نتایج فردی هر ارزیاب
  • اولویت‌بندی مشکلات بر اساس شدت
  • کار با تیم شما و پیاده‌سازی راه‌حل‌ها

نکته! درس “اوریستیک‌های کاربردپذیری” ما را در دوره جاری بررسی کنید تا با ۱۰ اصل کاربردپذیری رایج آشنا شوید.

طراحی مشارکتی

طراحی مشارکتی روشی برای دخیل کردن کاربران در فرآیند طراحی از طریق تمرین‌های ساده است. هدف، درک بهتر نیازها و اهداف آن‌ها است.

انتخاب تمرین شما بستگی به دقیقاً چه نوع اطلاعاتی دارد که از کاربرانتان جستجو می‌کنید. برخی نمونه‌های تمرین‌های طراحی مشارکتی عبارتند از:

  • درخواست از کاربران برای ساخت کلاژهای همدلی بصری برای نقشه‌برداری از ارتباط و تعامل درک شده آن‌ها با محصول شما.
  • درخواست از کاربران برای ترسیم بصری سلسله مراتب اهداف و نیازهای خود.
  • دریافت کمک از کاربران برای نقش‌آفرینی و بازی کردن مشکلات و راه‌حل‌های بالقوه آن‌ها.
  • تفکر جمعی و بهبود ایده‌ها و راه‌حل‌ها با هم در گروه‌ها و غیره.

این تمرین‌ها می‌توانند به شکل دلخواه شما شکل گرفته شوند. فقط به یاد داشته باشید که هدف، القای طبیعی راه‌حل‌ها و پاسخ‌ها از کاربران برای ایجاد طرح‌های محوری‌تر کاربر است.

مصاحبه‌های عمیق

مصاحبه عمیق روش تحقیقی انعطاف‌پذیر است که در آن شما به طور فردی با کاربرانتان ارتباط برقرار می‌کنید. این کمک می‌کند تا درک عمیق‌تری از کاربران و احساسات آن‌ها نسبت به محصول خود به دست آورید. این می‌تواند به صورت آنلاین یا آفلاین انجام شود.

مصاحبه عمیق می‌تواند:

  • ساختاریافته با سوالات از پیش تعیین شده باشد.
  • ساختار نیافته و به صورت گفتگوی آزاد باشد.
  • نیمه‌ساختاریافته و اجازه بحث در مورد موضوعات برنامه‌ریزی‌شده و غیربرنامه‌ریزی‌شده را بدهد.

از مصاحبه عمیق استفاده کنید وقتی که می‌خواهید:

  • بازخورد در مورد راه‌اندازی محصول یا ویژگی جدید خود جمع‌آوری کنید.
  • شخصیت‌های کاربری خود را بسازید و نیازها و اهداف کاربر را درک کنید.
  • محصول موجود خود را بهبود ببخشید.
  • بینش‌های خاصی در مورد طراحی بصری یا تجربه کاربری کلی خود به دست آورید.

آزمون کاربردپذیری

آزمون کاربردپذیری یک روش تحقیق است که برای اندازه‌گیری میزان سهولت استفاده از یک محصول به کار می‌رود. این شامل دعوت از کاربران برای انجام یک وظیفه یا سری وظایف، مشاهده آن‌ها و کسب بازخوردشان است.

برخی نمونه‌های وظایف عبارتند از:

  • خواستن از کاربران برای انجام خرید.
  • خواستن از کاربران برای حذف یک پیام خطا.
  • خواستن از کاربران برای یافتن یک قطعه اطلاعات خاص.

بینش‌های به دست آمده از آزمون کاربردپذیری می‌توانند علایق و ترجیحات کاربران، مشکلات کاربردپذیری در محصول، راه‌حل‌های بالقوه و بهبودها را آشکار سازند. به طور کلی، آزمون کاربردپذیری در مراحل پایانی توسعه محصول انجام می‌شود، اما همچنین می‌توان آن را در مرحله توسعه با استفاده از نمونه‌های اولیه با وفاداری پایین تا متوسط یا وایرفریم‌ها انجام داد.

جلسات آزمون می‌توانند با نظارت، بدون نظارت، در آزمایشگاه، از راه دور از طریق تلفن یا اینترنت، یا به صورت چریکی و حضوری انجام شوند.

دیدگاهتان را بنویسید