یادداشت‌های بازاریابی

به روایت عرفان لطفی

Search
Close this search box.

به روایت عرفان لطفی

جذب شرکت‌کنندگان برای تحقیقات تجربه کاربری (UX)

یادگیری نحوه تأمین نمونه‌ای متنوع و نماینده که بینش‌های ارزشمندی برای مطالعات تحقیقاتی شما فراهم می‌کند
آنچه در ادامه می‌خوانید

یادگیری نحوه تأمین نمونه‌ای متنوع و نماینده که بینش‌های ارزشمندی را برای تحقیقات UX شما فراهم می‌کند، حائز اهمیت است. اهمیت و کاربرد تحقیقات UX شما به شدت تحت تأثیر فرآیند جذب شرکت‌کنندگان شما قرار دارد. کیفیت داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنید به موارد زیر بستگی دارد:

  • تعداد شرکت‌کنندگانی که به مطالعه شما وارد می‌شوند
  • نمایندگی آن‌ها از جامعه هدف شما
  • پروتکل‌های غربالگری که شما در جای خود قرار داده‌اید

در هنگام جذب شرکت‌کنندگان، مهم است که آن‌ها را در جریان اهداف مطالعه‌تان قرار دهید و نحوه استفاده از اطلاعات آن‌ها را توضیح دهید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که رضایت کامل آن‌ها را به دست آورده‌اید و آن‌ها را از هرگونه انگیزه‌ای که برای شرکت دریافت می‌کنند، مطلع سازید.

چند شرکت‌کننده لازم دارید؟

طبق گروه NN، تعداد طلایی شرکت‌کنندگان برای مطالعات قابلیت استفاده ۵ نفر است. تعداد دقیق شرکت‌کنندگانی که برای مطالعه شما نیاز دارید بستگی به ماهیت تحقیق شما دارد:

  • مطالعات کمی حداقل به ۲۰ شرکت‌کننده نیاز دارند
  • مطالعات مرتب‌سازی کارت حداقل به ۱۵ کاربر در هر گروه نیاز دارند
  • مطالعات ردیابی چشم به ۳۹ کاربر نیاز دارند تا نقشه‌های حرارتی پایدار تولید کنند

جذب تعداد بیشتری شرکت‌کننده به معنای بهبود کیفیت داده‌ها در تحقیقات UX نیست زیرا تمرکز معمولاً بر کسب بینش‌های کیفی است. علاوه بر این، جذب شرکت‌کنندگان بیشتر منجر به افزایش هزینه‌های آزمایش و کاهش بازگشت سرمایه می‌شود، که این یک تمرین مازاد است.

استفاده از کارکنان داخلی

استفاده از تیم دا

خلی شما، یعنی افرادی که در سازمان یا بخش شما کار می‌کنند، به عنوان شرکت‌کنندگان در تحقیقات شما ممکن است ایده‌ای عالی و مقرون به صرفه به نظر برسد، اما باید از انجام این کار خودداری کنید اگر آن‌ها در طراحی و توسعه محصول شما دخیل هستند. این به این دلیل است که آن‌ها ممکن است سوگیری‌های شخصی غیرضروری را وارد کنند که داده‌های شما را منحرف می‌کند.

در اینجا برخی استثنائات وجود دارد که ممکن است از تیم داخلی خود در مطالعه خود استفاده کنید:

  • تیم داخلی شما می‌تواند در آزمایش‌های اولیه شرکت کند، جایی که شما جریان و عملکرد محصول خود را آزمایش می‌کنید. این تنها در صورتی قابل قبول است که این نتایج در یافته‌های نهایی مطالعه شما ظاهر نشوند.
  • شما همچنین ممکن است اجازه دهید تیم داخلی خود در مطالعه شما شرکت کند اگر آن‌ها نماینده جامعه هدف شما باشند.

معیارهای جذب شرکت‌کنندگان

شرکت‌کنندگان مطالعه خود را به عنوان نمایندگان جامعه هدف اصلی خود در نظر بگیرید. ویژگی‌هایی که جامعه هدف اصلی شما نشان می‌دهد چیست؟ ممکن است نیازی نباشد که تمام این ویژگی‌ها را در شرکت‌کنندگان مطالعه خود جستجو کنید — فقط ویژگی‌هایی که برای مطالعه کنونی شما مرتبط هستند کافی خواهند بود.

نمونه‌هایی از معیارهای انتخاب شامل گروه سنی، موقعیت جغرافیایی، و هر تجربه خاصی که شرکت‌کنندگان باید یا نباید داشته باشند، می‌باشد. هم کاربران اصلی و هم کاربران پرت را در مطالعه خود شامل سازید تا طیف گسترده‌ای از کاربران شما را پوشش دهید.

به خاطر داشته باشید که هرچه معیارهای شما خاص‌تر باشند، یافتن شرکت‌کنندگانی که تمام شرایط را برآورده کنند سخت‌تر خواهد بود. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که ضرورت هر معیار را تعیین کنید.

غربالگری شرکت‌کنندگان

پس از اینکه معیارهای جذب خود را مشخص کردید، آن‌ها را به صورت یک سند غربالگری دقیق — لیستی از سوالات با هدف صلاحیت یا عدم صلاحیت شرکت‌کنندگان برای مطالعه شما — تنظیم کنید. این غربالگر می‌تواند به صورت آنلاین یا آفلاین از طریق یک نظرسنجی یا مصاحبه اداره شود.

حالتی را انتخاب کنید که بهترین تناسب را با زمان، بودجه و اهداف شما داشته باشد. به خاطر داشته باشید، فرآیند غربالگری اولین تعامل شرکت‌کنندگان شما با محصول شما است، بنابراین مطمئن شوید که تجربه مثبتی است و در جایی که نیاز است شفاف‌سازی کنید.

نظرسنجی‌های غربالگری

نظرسنجی غربالگری حاوی لیستی از سوالات صلاحیتی است که می‌تواند به افراد به صورت آنلاین یا آفلاین ارائه شود. اغلب، افرادی که غربال م

ی‌شوند ممکن است راه‌هایی برای پاسخ‌دهی مطلوب برای شرکت در مطالعه پیدا کنند.

برای جلوگیری از تأثیرگذاری بر پاسخ‌های شرکت‌کنندگان:

  • اطمینان حاصل کنید که نظرسنجی شما شامل سوالات باز است. این امر مردم را تشویق می‌کند تا خودشان فکر کنند و از حدس زدن آنچه «درست» است خودداری کنند.
  • هنگام استفاده از سوالات چندگزینه‌ای در نظرسنجی غربالگری خود، مطمئن شوید که گزینه‌های حواس‌پرتی را در گزینه‌ها شامل کنید. آن‌ها به پاسخ صحیح شبیه هستند اما در واقع غلط هستند. این کمک می‌کند تا افرادی که حدس می‌زنند یا پاسخ‌های مطلوب را انتخاب می‌کنند، شناسایی شوند.
  • از به اشتراک گذاشتن جزئیات زیاد درباره مطالعه خود در مرحله غربالگری خودداری کنید زیرا این نیز می‌تواند تأثیری بر نحوه پاسخ‌دهی افراد داشته باشد.

همکاری با یک موسسه جذب شرکت‌کننده

اگر به طور مستقیم به شرکت‌کنندگانی که نماینده جامعه هدف شما هستند دسترسی ندارید، می‌توانید در نظر بگیرید که با یک آژانس جذب شرکت‌کننده همکاری کنید. این آژانس‌ها می‌توانند زمانی که تحت فشار زمانی هستید مفید باشند، اما به خاطر داشته باشید که ممکن است هزینه‌های آن‌ها بسیار بالا باشد.

هنگام استخدام یک آژانس جذب، مطمئن شوید که جزئیات کافی را ارائه می‌دهید که شامل موارد زیر است:

  • تعداد شرکت‌کنندگانی که نیاز دارید
  • مکان پیشنهادی، تاریخ و زمان آزمون
  • مدت زمان جلسه
  • انگیزه‌ها برای شرکت‌کنندگان، در صورت وجود
  • هر معیار خاصی که شرکت‌کنندگان باید برآورده کنند

نکته! به اشتراک گذاشتن پیش‌نویس اولیه سند غربالگری شما با جذب‌کننده شما می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا شرکت‌کنندگان مناسب را به طور مؤثرتری شناسایی کنند.

شرکت‌کنندگان با نیازهای دسترسی

تحقیقات دسترسی به شما امکان می‌دهد داده‌هایی را جمع‌آوری کنید که نماینده تمام جمعیت کاربران شما باشد و تجربه محصولات را برای همه بهبود بخشد. اگر شما افراد دارای نیازهای دسترسی را در طی آزمایش‌ها و تحقیقات کاربری در نظر نگیرید، تلاش‌های تحقیقاتی شما ناقص خواهد بود.

دسترسی را با اطمینان از اینکه:

  • شرکت‌کنندگان تحقیق شما شامل افراد دارای معلولیت‌ها باشند
  • روش‌های جمع‌آوری داده‌های شما، مانند نظرسنجی‌ها و سایر ابزارهای آنلاین، قابل دسترس باشند
  • فرمت‌های جایگزینی برای مشارکت در آزمون، از جمله مشارکت از راه دور در صورت درخواست، ارائه دهید
  • مکان‌های آزمایش به لحاظ فیزیکی قابل دسترس باشند

نکته! برای راهنمایی‌های دقیق‌تر در مورد ج

ذب شرکت‌کنندگان با نیازهای دسترسی، درس دسترسی موجود در دوره کنونی را بررسی کنید.

دریافت رضایت از شرکت‌کنندگان

تحقیقات اخلاقی ایجاب می‌کند که شرکت‌کنندگان خود را در جریان تمام جزئیات مطالعه‌تان قرار دهید، از جمله اینکه چه داده‌هایی جمع‌آوری، استفاده و به اشتراک گذاشته خواهد شد. همچنین شما موظف هستید که آن‌ها را از عواقب شرکت در مطالعه‌تان آگاه سازید. به عنوان روشی برای انجام تمام این کارها در یک مکان، توصیه می‌شود که قبل از جذب شرکت‌کنندگان در مطالعه‌تان، فرم رضایت امضا شود.

یک فرم رضایت باید ایده‌آل شامل موارد زیر باشد:

  • هدف از مطالعه شما
  • فعالیت‌ها و وظایفی که در مطالعه دخیل خواهند بود
  • گزینه برای خروج داوطلبانه از مطالعه
  • اطلاعاتی که جمع‌آوری، ذخیره، تجزیه و تحلیل، به اشتراک گذاشته و با چه کسانی خواهد شد
  • بیانیه رضایت

مطالعه شما ممکن است شامل کودکان و بزرگسالانی باشد که توانایی کامل درک شرایط مطالعه شما را ندارند یا فاقد اختیار کامل لازم برای تصمیم‌گیری داوطلبانه هستند. در این حالت، باید از سرپرستان آن‌ها برای رضایت آگاهانه درخواست کنید.

انگیزه‌ دادن به شرکت‌کنندگان

ارائه انگیزه‌ها روش خوبی برای تشویق مشارکت باکیفیت بالا در مطالعه شما است. همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا استخر بزرگتری از شرکت‌کنندگان را بسازید و از آن‌ها برای زمان و بینش‌های ارزشمندشان تشکر کنید. محبوب‌ترین انگیزه‌های ارائه شده شامل پرداخت نقدی یا کارت‌های هدیه است. اما، انگیزه‌ها همچنین می‌توانند به شکل اعتبارات، تخفیف‌ها، کالاها یا دسترسی زودهنگام رایگان به یک ویژگی یا خدمت باشند.

هنگام انگیزه دادن به شرکت‌کنندگان خود:

  • مقدار یا ارزش صحیح انگیزه را با توجه به مدت و ماهیت وظ

یفه و سطح مهارت شرکت‌کنندگان محاسبه کنید

  • از انگیزه‌هایی استفاده کنید که تمام شرکت‌کنندگان آزمایش شما به راحتی بتوانند از آن‌ها بهره ببرند
  • از پیش تصمیم بگیرید و به شرکت‌کنندگان اطلاع دهید که پاداش‌های آن‌ها چه زمانی و از طریق چه رسانه‌ای دریافت خواهند کرد

این راهنما را بررسی کنید که شامل رایج‌ترین انگیزه‌های ارائه شده به شرکت‌کنندگان برای انواع مختلف مطالعات است.

References

دیدگاهتان را بنویسید