شرکتهایی که در استراتژی پژوهش کاربری سرمایهگذاری میکنند، به طور مداوم درآمد بیشتری نسبت به کسانی که این کار را نمیکنند، مشاهده میکنند. طبق مطالعه ای از فورستر، هر دلاری که برای پژوهش کاربری صرف شود، میتواند از ۲ تا ۱۰۰ دلار درآمد به دنبال داشته باشد.
بسیاری از تیمهای تولید محصول هنوز هم از پژوهش کاربری عبور میکنند زیرا نمیبینند چگونه میتوانند آن را به فرآیند طراحی خود ادغام کنند. دیگران دوست داشتند منابع بیشتری برای انجام پژوهش داشته باشند. ایجاد یک استراتژی پژوهش کاربری میتواند این دو مشکل را حل کند.
شروع طراحی UX برای برنامههای کسب و کار بدون یک استراتژی پژوهش کاربری شبیه به رانندگی در سراسر کشور بدون نقشه است – شما نیاز دارید که یک برنامه داشته باشید که به شما کمک کند به جایی که میخواهید برسید. خبر خوب این است که اقدامی که باید انجام دهید نیازی به هزینه زیادی یا زمان ندارد.
ارزش یک استراتژی پژوهش کاربری
استراتژی، رویکردی است که شما برای دستیابی به یک هدف انتخاب میکنید. استراتژی پژوهش کاربری یک برنامه است برای ادغام روشهای مختلف پژوهشی در فرآیند طراحی شما.
بسیاری از تیمهای تولید محصول هیچ پژوهش کاربری انجام نمیدهند و به “احساس خود” اعتماد میکنند و این امر را با محدودیتهای بودجهای و زمانی توجیه میکنند. دیگران نظرسنجی و مصاحبههایی از همکاران، دوستان و خانوادهشان انجام میدهند، که باعث تحریف یافتن موارد میشود. چنین رویکردهایی اغلب منجر به ضایع شدن زمان و پول میشوند یا یک پروژه ایجاد میکنند که نیازهای کاربران را رضایتبخش نمیکند.
داشتن یک استراتژی پژوهش کاربری به شما امکان میدهد تا یک محصولی را ایجاد کنید که کاربران نیاز دارند و در طول راه تلاشهای تیمتان را صرفهجویی کنید. استراتژی پژوهش کاربری به شما کمک میکند:
- اهمیت پژوهش را تقویت کرده و نهادهای مربوط را همراه خود قرار دهید
- اهداف پژوهش را مشخص کنید (آیا یک محصول جدید را تولید میکنید یا سعی در بهبود یک محصول موجود دارید؟)
- زمان و بودجه مربوط به پژوهش کاربری را در طول برنامهریزی پروژه مدنظر قرار دهید
- پژوهش کاربری را در فرآیند طراحی خود ادغام کنید
- تصمیم بگیرید کدام روشهای پژوهشی در هر مرحله باید استفاده شوند
- یافتههای پژوهش خود را با موفقیت پیادهسازی کنید
پژوهش کاربری برای چه کسانی است؟
برای ایجاد یک استراتژی موفق پژوهش کاربری، باید به سازماندهی دخالتکنندگان پژوهش خود – افرادی که پژوهش شما بر آنها تأثیر میگذارد – آگاه باشید. در حالی که دخالتکنندگان میتوانند از پروژه به پروژه متغیر باشند، اما به طور کلی میتوانند به شکلهای زیر دستهبندی شوند:
رهبران
افرادی که تیمهایی را که تحت تأثیر پژوهش قرار خواهند گرفت، رهبری میکنند. به عنوان مثال، مدیرعامل طراحی ممکن است بخواهد از پایداری یک جریان جدید UX آگاه شود، یا یک مهندس سنیور ممکن است بخواهد یک پروتوتایپ جدید را آزمایش کند.
اجراکنندگان
افرادی که باید چیزهایی را که از طریق پژوهش یاد میگیرید، اجرا کنند. به عنوان مثال، یک مهندس جونیور که قرار است یک ویژگی را اجرا کند، یا یک طراح محصول که باید طرحهای جدیدی را بر اساس یافتههای شما ایجاد کند.
مدیران سطح C
مدیران ارشدی که قدرت تصمیمگیری برای تأیید یا متوقف کردن پژوهش را دارند. آنها احتمالاً اطلاعات زیادی درباره اینکه شرکت شما به کجا میرود و چقدر پول میخواهد برای رسیدن به آنجا صرف کند، دارند.
دربارهٔ چه موضوعاتی میخواهید تحقیق کنید؟
موضوع تحقیق شما به اهداف شما بستگی دارد که ممکن است عبارت باشد از:
- بهبود یک فرآیند یا جریان کار (process or workflow)
- بهتر شناختن عادات خرید مشتریان (customer shopping habits)
- ارزیابی مفاهیم (concepts)
- تست قابلیت استفاده (usability)
- بهبود یک پیشنهاد ارزشی (value proposition)
هر یک از این اهداف نیاز به استفاده از روشهای تحقیق مختلف و پرسشهای متفاوت دارند. به عنوان مثال، مطالعه فروشگاهی یا مطالعه میدانی میتواند برای بهتر شناختن عادات خرید مشتریان برای نیازهای بازاریابی استفاده شود.
برای موفقیت تحقیق، حیاتی است که ذینفعان به محققان اعتماد کنند، برای آن بودجه اختصاص دهند و به طور مداوم از نتایج آن استفاده کنند. برای درک نیازهای ذینفعان خود، مصاحبههای ذینفعان را انجام دهید.
این دانستهها، به همراه وضعیت فعلی تحقیقات شرکت شما، به شما کمک میکند تا ایدههایی درباره موضوعاتی که باید بعدا تحقیق کنید، شکل دهید.
زمان انجام تحقیق کیست؟
استراتژی تجربه کاربری (UX) با زمانبندی چرخه توسعه محصول شما همراه است. یک قاعده خوب این است که همیشه به مراتب تحقیقات را زودتر و به صورت مکرر انجام دهید. هزینه تصحیح مشکلات پس از توسعه میتواند تا ۱۰۰ برابر هزینه تصحیح مشکل قبل از آن باشد.
آزمایشهایی که باید انجام دهید به تفاوت مراحل بستگی دارد:
- کشف: در این مرحله، باید درباره بازار محصول خود و کاربران پتانسیل آن یاد بگیرید. در نظر گرفتن روشهایی مانند مصاحبههای تولیدی، مطالعات خاطرهنگاری، اتنولوژی، مطالعات میدانی و گروههای تمرکزی را در نظر بگیرید.
- تایید و آزمایش: در این مرحله، معمولاً یک نمونه اولیه برای آزمایش دارید. هدف در اینجا درک این است که آیا طراحی شما برای کاربران کار میکند یا نه. روشهای اصلی برای آزمایش این موضوع شامل آزمایش قابلیت استفاده کیفی، آزمایش درختی، آزمایش اولین کلیک، تجزیه و تحلیل کار، آزمایش A/B و آزمایش دسترسی پذیری است.
- پس از راهاندازی: هنگامی که محصول خود را راهاندازی کردهاید، مهم است که تحقیقات را ادامه دهید تا اطمینان حاصل شود که راهحل شما هنوز کار میکند. میتوانید این کار را با استفاده از نظرسنجیهایی مانند NPS یا تجزیه و تحلیل آماری محصولتان انجام دهید.
طرح تحقیقات تجربه کاربری (UX)
طرح تحقیقات تجربه کاربری (UX) یک سند است که اهداف کلیدی تحقیقات تیم شما و استراتژی برای رسیدن به آنها را تعریف میکند.
طرح تحقیقات تجربه کاربری (UX) معمولاً شامل موارد زیر است:
- اهداف کلیدی تحقیقات
- مهمترین سوالاتی که میخواهید به آنها پاسخ دهید
- روش تحقیقات
- روش تجزیه و تحلیل و خروجیهای تحقیقات
- زمانبندی اجرای تحقیقات
- برخی تیمها از نمودارهای گانت برای ایجاد زمانبندی استفاده میکنند، در حالی که برخی دیگر از بردهای Miro یا Figma استفاده میکنند.
پس از ایجاد طرح تحقیقات، ملاقات با سهامداران شما و به اشتراک گذاری طرح شما بهترین روش تلقی میشود. این اطمینان خاطر میدهد که شما نیازهای آنها را در نظر میگیرید، آنها را در نتایج سرمایهگذاری میکنید و بازخورد آنها را دریافت میکنید.
روششناسی تحقیقات Lean UX
Lean UX یک رویکرد همکاریای و تکراری برای طراحی و ساخت محصولات است که در محیطهای چابک استفاده میشود. این رویکرد یک پروژه را به چرخههای کوتاه و سریع تقسیم میکند که ویژگیها به سرعت ایجاد، آزمایش و بهبود مییابند.
تحقیقات Lean UX یک رویکرد “سریع و خشن” به تحقیقات سنتی UX است. این با فرضیاتی که توسط سهامداران ارائه شدهاند شروع میشود. هنگامی که آنها بر روی یک جهت متفق شوند، یک پروتوتایپ خشن به تأیید ایده با مشتریان کمک میکند. این رویکرد به منابع زیادی نیاز ندارد.
بعضی از روشهای تحقیقات عبارتند از:
تحقیقات گوریلا
با ملاقات با کاربران در محیط آنها (یک کافیشاپ، ایستگاه قطار و غیره) برای آزمایش پروتوتایپ خود.
پرسشنامهها و نظرسنجیهای آنلاین
جمعآوری اطلاعات از یک جمعیت گسترده با هزینه حداقلی.
جلسات کاربری از راه دور
این راهحل عالی برای تیمهایی با بودجه محدود یا برای آزمایش محصولاتی است که کاربران آنها جغرافیایی منتشر شدهاند.
فرضیات در تحقیقات Lean UX
یکی از تفاوتهای اصلی بین تحقیقات Lean UX و روشهای دیگر تحقیقات، قرار دادن فرضیات است. در تحقیقات سنتی، از قرار دادن هر گونه فرضیه درباره کاربران پرهیز میشود. به جای اینکه فرضیات داشته باشیم، آنها را مطالعه کرده و نتایجمان را به عنوان خروجیهای جزئی و دقیق ارائه میدهیم. این اطلاعات تعیینکننده است که چگونه فرایند طراحی انجام خواهد شد.
Lean UX کمی متفاوت است زیرا تمرکز اینجا بر روی بهبود محصول در حال حاضر است. به عنوان مثال، متوجه شدهاید که کاربران یک سایت تجارت الکترونیک بین صفحه جزئیات محصول و صفحه سبد خرید برای ویرایش اندازه انتخابی خود جابجا میشوند و بسیاری از آنها وبسایت را بدون خرید ترک میکنند.
با یک بیانیه مشکل شروع کنید که الگوی آن این باشد: “[یک کاربر] نیاز دارد [نیاز] را برای دستیابی به [هدف]”. به عنوان مثال، “یک کاربر نیاز دارد که به سیستم اندازه کفشهای ما برای خرید کفش در اندازه صحیح آشنا شود.”
مرحله بعد این است که تیم را برای ایجاد راهحلهای ممکن به هم بیاورید – فرضیاتی بیان کنید. به عنوان مثال، یک فرضیه ممکن است: “اضافه کردن لینک به راهنمای اندازهگیری به صفحه جزئیات محصول، ابهام درباره اندازه را حل خواهد کرد.”
برای آزمودن این فرضیه، یک فرضیه ایجاد کنید. “اضافه کردن لینک به راهنمای اندازهگیری باعث افزایش پیشرفت مشتریان از سبد خرید به تسویه حساب خواهد شد.” تعیین کنید که چه شواهدی برای جمعآوری نتایج احتمالی خود نیاز دارید و شروع به آزمایش کنید.
۱- استراتژی تحقیقاتی برای یک محصول جدید
تحقیقات تجربه کاربری برای یک محصول جدید بر روی جذب کاربران، حل مشکلات و نقاط درد آنها و راهاندازی آنها تمرکز دارد. ورود کاربر یعنی راهنمایی فعال کاربران برای کشف ارزش جدید در محصول شما است. این میتواند موفقیت یا شکست محصول شما را تعیین کند.
دولینگو یک مثال از ورود موفق کاربران است. آنها از مشارکت تدریجی استفاده میکنند – ثبت نام را تا زمانی که امکان پذیر است به تعویق میاندازند. این اجازه را به کاربران میدهد که قبل از ثبت نام از مزایای محصول تجربه کنند. ورود به سیستم با یک تمرین ترجمه آزمایشی آغاز میشود که به کاربران نشان میدهد چقدر سریع و آسان است که یک زبان جدید یاد بگیرند. این با یک فرم ثبت نام در زمانی که کاربران آماده تعهد هستند، پایان مییابد.
۲- استراتژی تحقیقاتی برای یک محصول موجود
تحقیقات تجربه کاربری برای یک محصول موجود بر روی دو هدف اصلی تمرکز دارد:
حفظ مشتریان موجود
درک کنید که کاربران شما در کجای محصول متوقف میشوند و به یک برند دیگر میپرند. این موضوع به شما میگوید چه کارهایی میتوانید به طور متفاوت انجام دهید تا نیازهای کاربران را برآورده کنید و رقبا را شکست دهید.
رشد پایه مشتری
آزمایشهای قابلیت استفاده را انجام دهید. بر اساس نتایج آزمایشهای قابلیت استفاده، میتوانید برخی از ویژگیها را برای کاربران انتخابی فعال یا غیرفعال کنید. یک گزینه دیگر استفاده از آزمایش برای ایجاد محصولی است که در زندگی مشتریان بینیاز نباشد
منابع
برای نوشتن این مطلب از منابع زیر استفاده کردیم.
- How to Improve Your Projects With Lean User Research | Paul Boag – User Experience Advice
- Field Guide to UX Research for Startups | Medium
- The Ultimate Guide to UX Research Strategy
- How to Build a compelling UX Research Roadmap | Medium
- “Lean User Testing”: A complete guide to testing without labs, experts and expense. | Medium
- A Guide to UX Research Strategy