چرا این موضوع مهم است؟ «چرا» مهمترین سوال است چونکه دلیل اصلی را مشخص میکند پیش از آنکه ما وارد عمل شویم. مثلا درآمد کسبوکارم کم است. این سوال اصلی است. اول باید بدانیم که چرا درآمد کم است تا بتوانیم مشکل را حل کنیم ولی خیلیها میروند سراغ چگونه! خیلی مسخره است. به جای اینکه این سوال را بپرسم که چرا درآمد کسبوکارم کم است میپرسند چگونه درآمد کسبوکارم را افزایش دهم!
ایهاالناس خیلی وقتها باید بدانیم چرا فلان اتفاق افتاده تا بعد بتوانیم چگونه را مشخص کنیم.
مثلا در زمینه OKR نوشتن خیلیها به اشتباه چگونه را به جای چرا استفاده میکنند.
یک مثال در این زمینه میزنم، مثلا جواب اشتباه به سوال «چرا اتوماسیون بازاریابی را استفاده کنیم؟» را اینگونه پاسخ میدهند.
- افزایش Lead
- پرورش Lead
اینهاست جواب به چرا نیست جواب به چگونه است.
ببینید حالا این سوال و این جوابها بیشتر به هم میآید.
سوال: اتوماسیون بازاریابی چگونه به من کمک میکند؟
پاسخ: با افزایش Lead، با پرورش بهتر Lead
اما جواب به سوال چرا اتوماسیون بازاریابی استفاده کنم این میتواند باشد.
- صرفه جویی در زمان مورد استفاده برای بازاریابی
- افزایش درآمد، فروش و همچنین سود
حالا میبینید، جوابها منطقی تر شد.
سوال را درست جواب دادن ما را به مرحله بعدی میبرد. سوال غلط جواب دادن ما را سردرگم میکند.