همه ما بارها مطالبی در خصوص لزوم داشتن سایت خواندهایم. با ضریب نفوذ ۸۰ درصدی اینترنت در ایران داشتن سایت یک لزوم است. اما در این مطلب میخواهیم با دلایلی دید شما را نسبت به مالکیت یک سایت تغییر دهیم. سایتها ابراز اصلی حضور در دنیای دیجیتال هستند.
دلیل اول – سایت یک دارایی رسمی است
سایتها ملک شخصی یک کسبوکار هستند. شما میتوانید دامنه را به نام شرکت یا شخص خود خریداری کنید. این یعنی که سایتها یک دارایی به حساب میآیند. ممکن است نیاز دیجیتال کسبوکار خود را در اینستاگرام، دیوار یا دیجیکالا رفع کنید ولی اینها شبیه اجاره نشینی است. اینستاگرام میتواند در یک لحظه صفحه شما را ببندد. دیجیکالا میتواند تعرفههای خود را بی منطق افزایش دهد. دیوار میتواند خدمات یک کلاهبردار را بالاتر از شما نشان دهد ولی سایت شما دارایی است که در اختیار شماست. برای حضور در دنیای دیجیتال نیاز به یک فضا دارید چه بهتر است این فضا اختصاصی باشد و شخص دیگری قانونگذار آن نباشد.
میتوانید دامنه .ir را به نام شرکت یا شخص خود خریداری کنید. همچنین دامنههای .co.ir فقط به شرکتهای ثبت شده ایرانی فروخته میشود. در صورتی که مالکیت یک دامنه را در اختیار داشته باشید شخص دیگری نمیتواند بدون رضایت شما این مالکیت را از شما سلب کند.
قانون از سایت شما حمایت میکند
بر خلاف فعالیت در شبکههای اجتماعی که با ریسکهایی همراه است و هر آن احتمال آن وجود دارد که مانند اینستاگرام در سال ۱۴۰۱ محدود شود، قانون جمهوری اسلامی به صورت حقوقی از حق مالکیت شما طرفداری میکند.
دلیل دوم – راهاندازی زیرساخت دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال یکی از روشهای ارزان قیمت و موثر تبلیغات در سال ۱۴۰۲ است. بر خلاف بیلبوردهای گران قیمت تهران که ماهیانه میلیارد تومان هزینه دارد شما میتوانید با بودجههای حدود ۲ میلیون تومان نیز برای کسبوکار خود تبلیغ کنید. از طرفی با نصب یک بیلبورد فقط تعداد محدودی از افراد را تحت تاثیر قرار میدهد که شما هیچ اطلاعاتی از آنها در دست ندارید. اما در تبلیغات دیجیتال اطلاعات مربوط به دستگاه بیننده تبلیغ، محل دیده شدن تبلیغ شما، دفعات مشاهده تبلیغ و صدها شاخص دیگر را به صورت آنلاین مشاهده کنید و هر آن نیاز باشد بودجه و نوع تبلیغات را مدیریت کنید. از طرفی با اثر بخشی هر کدام از تبلیغاتتان به صورت مجزا آشنا میشوید و پول خود را هدر نمیدهید.
اما برای دستیابی به این ویژگیهای فوقالعاده نیاز است که یک سایت داشته باشید.
دلیل سوم – راهاندازی اتوماسیون بازاریابی روی بستر سایت
اتوماسیون بازاریابی یکی از موضوعات جدید در ایران است. شما میتوانید بسیاری از فعالیتهایی که پیش از این نیاز بود توسط یک انسان انجام شود بدون خستگی توسط یک فرد انجام دهید. برای مثال یکی از مشتریان شما روی سایت اقدام به ثبت ایمیل خود در لیست مشتریان میکند. ابتدا یک ایمیل خوشآمدگویی برای او میفرستید پس از آن کاتالوگها را ارسال میکنید. هر مشتری جدیدی را میتوانید با توجه به محصولی که بازدید کرده در یک دستهبندی جداگانه قرار دهید. اتوماسیون بازاریابی بسیار کم هزینه ولی اثرگذار است.
اما باز هم برای دستیابی به خوبیهای یک سیستم اتوماسیون بازاریابی به یک سایت نیاز دارید.
همچنین شما می توانید به وسیله یک سایت اطلاعات مورد نظر مشتریان خود را به صورت اتوماتیک وارد سامانه های سی آر ام کنید.
در صورتی که نیاز دارید با سامانههای سی ار ام بیشتر آشنا شوید مطلب زیر را بخوانید.
دلیل چهارم – جمع آوری تاریخچه دستآوردهای کسبوکار شما
با گذر سالیان شما دستاوردهای بیشتری در کسب و کار خود کسب می کنید مانند جوایز لوح های تقدیر بررسی های موفق پروژه ها همچنین تاریخچه فعالیت های شرکت یکی از دغدغه های مدیران این است که این دستاوردها در یک جا جمع و مدیریت شود. چه جایی بهتر از سایت مجموعه. در صورتیکه شما یک سایت فعال نداشته باشید ممکن است برخی از دستاوردهای شما در طی سالیان از بین برود.
از طرفی در حال حاضر بسیاری از دستاوردهای یا دارایی های یک شرکت به صورت دیجیتال نگهداری میشوند. مانند یک گواهی یا استانداردی که از یک شرکت خارجی دریافت کردهاید اکثر این استانداردها و گواهینامهها به صورت فایلهای pdf یا عکس برای شما ارسال میشود به این نوع از داراییها دارایی دیجیتال گفته میشود بسیاری از شرکتها امروزه اقدام به تولید محتوا میکند محتواهایی در خصوص محصولات شرکت فناوریهای موجود در بازار همچنین روشهای استفاده از محصولات یا خدمات. ممکن است محتواهای تولید شده توسط شما در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام یا لینکدین منتشر شود اما همانطور که پیشتر توضیح داده شد مالکیت این اکانت ها با شما نیست و ممکن است هر آن اطلاعات خود را از دست بدهید به همین منظور لازم است کلیه محتواهای تولید شده توسط شما در یک سایت جمع آوری و قابل نمایش باشد.
دلیل پنجم – از دست ندادن فرصت کسب و کار در فضای دیجیتال
۹۰ درصد افراد پس از شنیدن اسم یک برند اولین واکنشی که از خود نشان می دهند این است که نام برند را در گوگل جستجو می کند. فکر کنید چه برندی که سالها برای آن زحمت کشیده اید در اینترنت موجود نباشد. حتی اگر محصول و برند شما جزو برترین و پر مخاطب ترین محصولات بازار باشد این احساس و مشتری دست خواهد داد که برند شما معتبر نیست. برای مثال یک مشتری از دوست خود درباره مطب دندانپزشکی سوال می پرسد و دوستش به او مطب دکتر محمودی واقع در تهرانپارس را معرفی می کند حالا اگر آن فرد عبارت دکتر محمودی دندانپزشک تهرانپارس را جستجو کند و به نتیجه نرسد شما یک فرصت مناسب فروش را از دست داده اید اما این انتهای ماجرا نیست گوگل بالاخره برای عبارت جستجو شده یک نتیجه را نشان می دهد که ممکن است این نتیجه مربوط به رقیب شما باشد این یعنی نه تنها فرصت فروش را از دست داده اید بلکه فرصت فروش را برای رقیب خود آماده کرده اید. برای اینکه این قابلیت را داشته باشید که در صفحه جستجوی گوگل نمایش داده شوید نیاز به یک وب سایت دارید.
دلیل ششم – بالا بردن بهره وری کارمندان
بسیار پیش آمده است به خط های تلفن شرکت شما برای پاسخ به سوالات مشابه مشغول بوده است سوالاتی مشابه اینکه آدرس دفتر کجاست آیا می توانم آخرین کاتالوگ را داشته باشم چگونه میتوانم شماره تماس مدیر را داشته باشم چگونه میتوانم یک وقت رزرو کنم و از این دست بسیاری از زمان کارشناسان فروش یا مسئولان دفتر صرف پاسخگویی به این سوالات تکراری است در صورتی که می توان همه این سوالات را در یک سایت به خوبی پاسخ داد کاهش حجم کاری نیروهای شما از یک طرف باعث کاهش هزینه شما می شود و از طرف دیگر همان زمان می تواند صرف بهره وری بالاتر در کسب و کار شما شود.
دلیل هفتم – بهره گیری از هوش تجاری
آیا تا به حال برای شما این سوال پیش آمده است که بیشتر مخاطبین من چه سنی دارند از کدام منطقه تهران یا کدام استان کشور به سایت من سر میزنند در چه ساعاتی از شبانه روز مردم درباره یک کالای خاص جستجو می کنند کدام یک از کالاهای من بیشتر توسط مردم جستجو می شود مردم درباره کدام یک از خدمات من میل بیشتری برای جستجو دارند حجم بازار موجود در کشور برای کسب و کار من چقدر است
همه اینها سوالاتی است که یک هوش تجاری می تواند به شما پاسخ دهد برای مثال ساعاتی که سایت شما بیشترین بازدید را دارد می تواند بهترین ساعت برای تبلیغ محصول شما باشد یا اگر می خواهید بدانید کدام روز از هفته برای تبلیغ مناسب تر است تا نرخ بازدهی بیشتری داشته باشیم نیاز است که سیستم های دیجیتال مارکتینگ روی سایت شما پیاده سازی شده باشد همه این امکانات و بهره مندی از هوش تجاری نیاز به یک وب سایت دارد.
هوش تجاری به شما کمک می کند هزینه های خود را کاهش دهید، محصولات مناسبتری برای مشتریان هدف بسازید بینش خود را نسبت به بازار و مشتریان افزایش دهید و در آخر سود خود را بیشینه کنید.
نتیجه گیری
داشتن سایت برای هر کسبوکاری نیاز است. اما داشتن یک سایت کافی نیست. باید از سایت به عنوان یک ابزار قدرتمند بازاریابی استفاده کنید.