یادداشت‌های بازاریابی

نوشته‌های عرفان لطفی

پیشنهادی برای سیستم‌های پیشنهاد recommendation system

اگر دنبال یه متد جدید پیشنهاددهی باشیم چه مدلی از تفکر رو باید پیش ببریم؟
آنچه در ادامه می‌خوانید

تعریف مسئله: چرا سیستم پیشنهاد جدید نیاز است؟

بذار یه داستان بگم یه روز با خانوم رفتیم فلان چیز رو بخریم. اون رفت توی یه مغازه گفت آقا فلان مدل رو دارید؟ اونم گشت و گفت آره داریم. گفت قیمتش چقدره؟ و وقتی فهمید اومد بیرون.

من گفتم اگر دوست داری چرا نمی‌خریش؟ گفت یکی از دوستاهام این مدل رو داشت می‌خواستم بدونم این رو چقدر خریده.

حالا از نگاه یه سایت این کاربر رو تحلیل کن. یه مشتری اومده یه کالایی رو پیدا کرده و قیمتش رو دیده، تو با خودت میگی که عاشق اون کالا بوده. در صورتی که فقط میخواسته ببینه اون چیزی که یه نفر دیگه دوست داشته قیمتش چقدره

اینجا فعلا داستان رو نگه داریم تا بریم یه چیزی رو بررسی کنیم.

یکی از چالش‌های بزرگ موقعی که یه کسب‌وکار اینترنتی داری اینه که ببینی کاربرهات چجوری انتخاب میکنن. چجوری تصمیم می‌گیرن. چرا یه چیزی رو دوست دارن یا ندارن.

چرا مدل تصمیم گیری آدم‌ها برات مهمه؟

چون با دونستن مدل تصمیم‌گیری می‌تونی پیشنهاد‌های جذاب‌تری بسازی. حالا واقعا یه خانومی که داره تصمیم میگیره برای انتخاب و خرید یه کالا توی اینترنت چه معیارهایی براش مهمه؟

معیارهای خریدی که فکر می‌کنیم مهم‌ هستند:

  • قیمت
  • رنگ
  • سایز
  • کیفیت
  • سایز
  • طراحی

ولی اگر به انتخاب‌هایی که مادر، همسر، دوست دختر، دوست (کلا جنس زن) نگاه کنیم می‌بینیم که مدل فکر کردنش کاملا متفاوت هست.

زن‌ها برای حل مسئله انتخاب نمی‌کنند

شاید مردها براز حل مسئله انتخاب کنند ولی زن‌ها ابدا اینطور نیستند. یعنی چی؟ یه مرد که میخواد یه ماشین بخره فقط واسش مهمه که به پولش بخوره، شخصیتش رو حفظ کنه، موتورش فلان حجم و داشته باشه و غیره

ولی یک زن شاید یه ماشین رو بخره چون دوست صمیمیش همون ماشین رو داره، یا یه ماشین رو نخره چون رقیبش که یک زنه همون ماشین رو داره.

با این مقدمه طولانی بریم سراغ پیشنهاد

پیشنهاد مدل جدید بر مبنای سیستم کارکردی مغز بانوان

  1. اول بپرسیم افراد مهم زندگی زن کی هستند؟ چند تا آدم دورو برش هستند؟ این افراد شامل دوستای نزدیک، دوستای سطح ۲، فامیل‌های خودش ۳- فامیل‌های همسرش میتونه باشه
  2. آیا می‌خواد شبیه اون شخص باشه یا نمیخواد شبیهش باشه. این مدل که هر چی دوستانت خوششون اومده پس به تو هم پیشنهاد میدم غیر عقلانی میشه، خیلی وقت‌ها زن‌ها نمیخوان شبیه دوستانشون باشن.
  3. از احساسش درباره دسته‌بندی‌های مختلف بپرسیم، آیا به نظرت لباس مشکی برای عزاداری هست یا همیشه میشه پوشید؟ احساس خیلی مهمه!
  4. بر مبنای این دیتاهای جدید سیستم پیشنهادمون رو طراحی کنیم

شاید الان این ایده یکم نشدنی به نظر بیاد ولی در واقع مهمترین ملاک جوامع شاید همین تصمیمات بر اساس نظرات هم دیگه باشه واسه همینم اینفلوئنسر مارکتینگ به وجود اومده.

ما تو سطح فردی زندگی خودمون از افراد کنارمون تاثیر میپذیریم پس مهمه که مارکترها بتونن بزودی microcomiunity ایجاد کنن برای فرد تا نظراتش رو بپرسن و ازش دیتا بکشن بیرون و روش مارکتینگ کنن.

دیدگاهتان را بنویسید