یادداشت‌های بازاریابی

نوشته‌های عرفان لطفی

اگر بخواهیم یا لازم باشه بیشتر از یه اطلاعات معمولی درباره یه موضوع اطلاعات داشته باشیم چه کار کنیم؟

یه کلمه رو یه جایی میخونم یا میشنوم. میدونم چیزی درباره‌اش نمیدونم. اولین کار اینه که گوگلش می‌کنم بفهمم چه خبره بعد از اون میفهمم به کارم ربط داره یا نه.

مثلا درباره ارکیتایپ میشنوم یه جایی. بعد یه سرچ عمومی میکنم میبینم که یه متدی داریم واسه سگمنت کردن کاربرها که ارکیتایپ‌ها توش نقش دارند.

بعد مثلا به یه کلمه‌ای میرسم مثل psychographic segmentation و customer archetype segmentation و بعد از اون توی وب فارسی درباره این عبارت‌ها سرچ میکنم.

عموما تو دو تا صفحه اول گوگل مطالب لیست میشن و بقیه‌اش یه سری مطالب به درد نخوره. فارسی‌ها که تموم شد میرم سراغ مطالب انگلیسی احتمالا یکی دو تا سایت پیدا میکنم که تو اون زمینه خاص به صورت تخصصی t-shaped عمیق شدن. حالا میشه مطالب همون دسته رو توی وبلاگ‌ اون‌ها بخونم. اینجوری یه شخم اساسی به اون مطلب میزنم.

توی این مسیر عموما یه سری دوره و آموزش آنلاینم پیدا میشه که خیلی‌هاش توی ایران رایگان پیدا میشه. یه وقتایی هم مجبوریم پولشو پرداخت کنیم.

حاشیه:

اگر درباره چیزی تو ایران کتاب پیدا کردید بدونید شما خیلی دیر درباره اون موضوع خبر دار شدید. مثلا درباره بازاریابی پاسخ مستقیم. چون تا انتشارات از جذابیت یه موضوعی اطلاع کامل نداشته باشن نمی‌رن سراغ چاپش.

جذابیت یعنی چی؟ یعنی یه عالمه آدم قبل از شما اون موضوع رو خوندن و دربارش خبر دارند. پس شما دیر به اون  قافله رسیدید. تو اینجور موارد اصلا نیاز نیست توی اولین حرکت وب رو شخم بزنید. اولین حرکت کتاب خوندنه. چون توی اون کتاب میتونید به صورت عمقی اطلاعات کسب کنید. مثلا در خصوص بازاریابی پاسخ مستقیم کتاب بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک آریانا قلم خوبه.

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب دیگر

ابزار بازاریابی دیجیتال

وب انگیج یا web engage چیست؟

اگر به دنبال این هستید که اطلاعاتی در خصوص وب انگیج به دست بیاورید این مقاله همان چیزی است که نیاز دارید.

اتوماسیون بازاریابی
اتوماسیون بازاریابی

مارکتینگ اتومیشن یا Marketing Automation

مارکتینگ اتومیشن یا اتوماسیون بازاریابی با اینکه سال‌هاست در جهان محل بحث و کار است اما در ایران خیلی ناشناخته مانده.