یادداشت‌های بازاریابی

نوشته‌های عرفان لطفی

برنامه‌ریزی برای برنامه ریزی کمپین

مراحل برنامه ریزی برای کمپین‌های بازاریابی که در ذهن من می‌گذشت.

یکی از مهم‌ترین کارهای بازاریابی برگزاری کمپین‌هاست.

این را به تازگی فهمیده‌ام. در واقع به غیر از برخی کارهای اصولی و زیرساختی که انجام می‌دهیم شاید اصلی‌ترین حجم کاری بازاریابی دیجیتال (و شاید غیر دیجیتال)‌ برگزاری کمپین‌های بازاریابی است.

جستجویی در وب فارسی و انگلیسی انجام دادم که البته شاید سطحی بود که ببینم آیا انواع کمپین‌های بازاریابی مشخص است یا خیر؟ چیز به درد بخور و جامعی پیدا نکردم.

انتظارم این بود که انواع کمپین‌ها بر اساس هدف برگزاری دسته‌بندی شود ولی اکثرا بر اساس ابزار دسته‌بندی کرده بودند. دسته بندی بر اساس ابزار به نظر من کارایی ندارد. دور روز دیگر ابزار عوض می‌شود ولی اهداف احتمالا پایداری بیشتری دارند.

برای مثال یکجا دیدم که نوشته بود تبلیغات کلیکی، کمپین اینستاگرام مارکتینگ! این مطلب به درد نمی‌خورد. شاید دو روز دیگر مدلی دیگری از تبلیغات به غیر از کلیکی باب شد یا در اینستاگرام تخته شد. ولی مثلا هدفی مثل آشنایی با برند یک کمپینی است که شاید تا ۱۰۰ سال دیگر کاربرد داشته باشد.

القصه، خودم آستین بالا زدم و مطالب خرد در خصوص انواع کمیپن‌های بازاریابی را دسته‌بندی کردم. البته هنوز آن را منتشر نکرده‌ام. احتمالا بزودی مطلب را اینجا می‌‌گذارم.

چرا این دسته‌بندی را نیاز داشتم؟

می‌خواستم برنامه سالانه‌ای برای رسمیو تا آخر سال ۱۴۰۱ داشته باشم و این برای من خیلی مهم بود که چیزی از قلم نیفتد. یکی از بدترین لحظه‌ها برای من این است که ببینم یک چیزی که با سادگی در گوگل می‌شد پیدا کرد را از قلم انداخته‌ایم. برای همین اولین کار این بود که گوگل کنم. البته هنوز وب را شخم نزده‌ام.

برای من خیلی اتفاق افتاده است که وقتی روی چیزی خیلی تمرکز کرده‌ام از در و دیوار نشانه‌های آن را دیده‌ام احتمالا به زودی مطالب بیشتری درباره انواع کمپین‌های بازاریابی هم پیدا می‌کنم.

برنامه‌ریزی برای کارهای بازاریابی باعث می‌شود که استرس اجرایی کم شود. البته شاید بشود یک لیست هزارتایی از خوبی‌های برنامه‌ریزی نوشت ولی برای من حداقل این از همه چیز مهم‌تر است. استرس مجموعه در زمان برگزاری کمپین عامل تعیین کننده‌ای است.

برنامه‌ریزی سخت بود چون منبعی نداشتم.

دومین مشکلی که برخوردم این بود که اصلا برای برنامه‌ریزی کمیپن‌های بازاریابی به چه چیزی نیاز است؟ چه کارهایی باید به چه ترتیبی انجام شود. این مشکل را نیز در وب جستجو کردم اینجا مشکل کمی کمتر بود. درباره برنامه‌ریزی مطالب بهتری پیدا می‌شد سعی کردم این مطالب را هم به سبک خودم مرتب کنم. اصلا همین سوال انواع کمپین بازاریابی چیست وقتی برای من مطرح شد که داشتم برای کمپین‌هایم برنامه ریزی می‌کردم. پس اول باید می‌دانستم که چه کمپینی داریم.

این نوشتار را بعدا ادامه می‌دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

مطالب دیگر

ابزار بازاریابی دیجیتال

وب انگیج یا web engage چیست؟

اگر به دنبال این هستید که اطلاعاتی در خصوص وب انگیج به دست بیاورید این مقاله همان چیزی است که نیاز دارید.

اتوماسیون بازاریابی
اتوماسیون بازاریابی

مارکتینگ اتومیشن یا Marketing Automation

مارکتینگ اتومیشن یا اتوماسیون بازاریابی با اینکه سال‌هاست در جهان محل بحث و کار است اما در ایران خیلی ناشناخته مانده.