یادداشت‌های بازاریابی

نوشته‌های عرفان لطفی

اختلاط بازاریابی و محصول

چیزهایی که درباره اختلاط تیم بازاریابی و محصول این روزها در ذهنم می‌گذرد.
آنچه در ادامه می‌خوانید

الان در استارت‌آپ‌ها تیم بازاریابی و تیم محصول از ضروری‌ترین چیزهاست.

اگر به تعداد ورق‌های کتاب بازاریابی فلیپ کاتلر نگاه کرده باشید ترس برتان می‌دارد. از بس که مطالب درون آن است. اگر واقعا بخواهید بازاریابی انجام بدهید در همه بخش‌های شرکت باید سرک بکشید حتی بخش منابع انسانی. اگر به کارمندان یک شرکت به عنوان اولین مشتریان یک شرکت نگاه کنیم پس بازاریابی باید برای مشتریان هم یکی از بخش‌های بازاریابی باشد. ولی یک مشکلی که بازاریابی دارد این است که خیلی عریض و طویل شده است. برای همین یک بخش‌هایی از بازاریابی را بر می‌دارند و جدا می‌کنند. همین بخش محصول خودش یکی از پاره‌های تن بازاریابی است. برای مثال یکی از چیزهایی که زیاد در بازاریابی می‌شنویم تحقیقات بازاریابی است. ولی همین تحقیقات بازاریابی را برداشته‌اند و اسم ‌آن را گذاشته‌اند UX Research و بردن در دل تیم محصول.

این نکته یک خوبی دارد یک بدی. خوبی آن این است که تخصصی تر شده است. بدی آن این است که بازاریابی فراموش میکند که خیلی از چیزهای وظیفه‌ی اوست.

خیلی از این مفاهیم را باید دوباره بخوانیم و روی کاغذ بیاوریم و برای خودمان تسک کنیم. انجام دهیم و شرکت خودمان را به جلو ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید